INS Survey voorkomt discussies

controleMaritieme transporten en logistieke bewegingen zorgen geregeld voor trouble. De ladingen kloppen niet, de kwaliteit is niet gegarandeerd of er is zelfs schade. INS Survey heeft zich als kleine KMO geëngageerd in die nichemarkt en doet het ten aanzien van de groten uit de sector helemaal niet slecht. “Wij hebben ondanks de crisis toch drie jaar naeen onze cijfers kunnen vasthouden,” zegt zaakvoerder Rudi Gelper.

INS Survey oriënteert zich als kleine KMO vanuit Stabroek op een grote internationale markt specifiek naar bepaalde niches. “Wij spitsen ons niet toe op het dagdagelijkse gebeuren in de havens,” zecgt Rudi Gelper. “Wij doen aan kwaliteitsanalyses, we bepalen schadegevallen of we doen inspecties op hoeveelheden. Op het vlak van cargo doen we zowel olie, chemicaliën of containers.”

Heel eigen aan INS Survey is de expertise op het vlak van yachten. Dit heeft veel te maken met het feit dat Rudi Gelper als inspecteur terzake in zijn carrière een grote ervaring opgedaan heeft bij bedrijven die nu concullega’s. Tot hij in 1998 zelf de handen aan de ploeg sloeg en met International Nautical Services een eigen firma opstartte. “Wij hebben met INS overigens een dochteronderneming in het Nederlandse s’Hertogenbosch. In Nederland moet je als Belgische firma immers Nederlandse certificaten kunnen voorleggen. Wij hebben er daarom voor geopteerd om vanuit Nederland zelf te opereren.”

INS Survey werkt vandaag met 5 man. De zaken lopen “gewoon.” Het gerealiseerde zakencijfer zit doorgaans tussen de 500.000 en de 700.000 euro. “Je kunt als ondernemer in januari veel plannen maar je ziet veelal pas in december wat je ervan terecht gebracht hebt.”

“Door de vele verschillende handelingen bij maritiem- oàf wegtransport lopen er geregeld zaken mis”, zegt Rudi Gelper nog. “Alhoewel de ontvanger de kwaliteitslat veelal heel hoog legt heeft hij zelden controle over de transportmodi van zijn vervoerder. Daar kunnen wij als INS aantreden. “Beschadigde cargo kan in het productieproces gevolgschade veroorzaken. Wij controleren de lading voor aanname en kunnen een correct beeld geven van de geleverde hoeveelheden. Afwijkingen moeten binnen de normen blijven. Wanneer een controleur van INS Survey aanwezig is bij een levering houdt hij alle partijen “op scherp” en voorkomt discussies.”