Infrastructuurinvesteerder TINC, gevestigd in Antwerpen en beursgenoteerd op Euronext Brussel, investeert in het publiek-private samenwerkingsverband voor de realisatie van de nieuwe snelweg A11 tussen Knokke en Zeebrugge.
TINC focust op het nemen van participaties in ondernemingen die infrastructuur verwezenlijken en uitbaten. TINC heeft een portefeuille van 15 participaties in diverse infrastructuur in België, Nederland en Ierland. Deze portefeuille genereert kasstromen die over de lange termijn een duurzaam karakter hebben en de basis vormen van het dividendbeleid van TINC.
“Met deze investering zet TINC haar groeipad voort en voegt ze een mooie participatie toe aan haar portefeuille waaronder zich reeds verschillende publiek private samenwerkingsverbanden bevinden. Deze participatie draagt onmiddellijk bij tot het resultaat van TINC en zet de middelen aan het werk die TINC ophaalde met de kapitaalverhoging van december 2016”, zegt ceo Manu Vandenbulcke.
De A11 snelweg zorgt met zijn totale lengte van 12 kilometer voor een vlottere verbinding van de Zeehaven van Brugge met het binnenland. Door het havenverkeer te scheiden van het lokale verkeer, verhoogt de verkeersveiligheid en kan de haven verder groeien. Het toeristisch verkeer hoeft niet langer gebruik te maken van de gewestwegen en rijdt nu vlot richting zee. Het lokaal verkeer kan zich vlotter en veiliger verplaatsen. Nieuwe lokale verbindingen voor het auto- en fietsverkeer maken het aangenaam rijden tussen de polderdorpen.
De snelweg wordt gerealiseerd door een bouwconsortium bestaande uit de ondernemingen Jan De Nul, Aannemingen Van Laere, Aclagro, Aswebo en Franki Construct en zal na de zomer in gebruik genomen worden. Het publiek-private samenwerkingsverband, met als opdrachtgever het Vlaamse Gewest (Agentschap Wegen en Verkeer) omvat het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30-jarig onderhoud van de snelweg, in ruil voor een jaarlijkse, prestatie-afhankelijke beschikbaarheidsvergoeding.
TINC verwerft een participatie van circa 23% in de A11 snelweg. De overnameprijs van EUR 27,6 miljoen werd bepaald op basis van een rendementseis die in lijn ligt met de door TINC gehanteerde rendementsverwachting voor soortgelijke participaties in haar investeringsportefeuille.
Met deze overname verwerft TINC alvast één van de drie participaties die het eerder had gecontracteerd. Naast de participatie in de A11 snelweg, is er ook een belang in de A15 snelweg en het Beatrix-sluizencomplex in Nederland, die beide onder de vorm van een publiek privaat samenwerkingsverband worden gerealiseerd.