Ine Meeussen stond altijd al in dubio: zou ze marketing of psychologie gaan studeren? Twee passies, maar twee compleet andere richtingen. Toch komt ze uiteindelijk bij de perfecte combo. “Ik ben dan toch marketing gaan studeren”, vertelt ze. “Na mijn studies kwam ik bij de perfecte match terecht: ik startte in rekrutering. Bij mijn job kwam marketing en een commerciële insteek kijken, maar toch met een psychologische achtergrond. Je moet mensen inschatten, screenen en analyseren. Ik vond dat zo’n fijne combinatie.”
Omwille van de veelzijdigheid, de variatie en het ontdekken van nieuwe persoonlijkheden, bedrijven en verschillende sectoren genoot Ine van haar job. Toch voelde ze dat ze graag een stap verder wou. “Ik kwam terecht in een bedrijf waar ik, durf ik wel zeggen, in mijn job het beste heb gegeven van mezelf”, vertelt Ine Meeussen. “Het was een goede omgeving, een goed team en ik deed het ongelooflijk graag. Maar ik kom uit een ondernemersgezin en ondernemerschap zat altijd wel in mij. Met de uren die ik deed en het engagement dat ik gaf zei zelfs mijn vader: ‘Misschien moet je eens voor jezelf denken’. Dan ben ik er toevallig ingerold en ik heb daar nooit veel over nagedacht.”
Ufinity ziet het daglicht
Ine Meeussen is 29 wanneer ze start met Ufinity. Daarvoor was ze al een jaar zelfstandig, omdat ze mee een startup begeleidde. Volgens haar is het begrijpen van de financiële sector dé sterkte van Ufinity. En de fundering van die sterkte, is het interne team. Dat is volgens Ine zeer moeilijk te vinden.
“Onze sterkte is dat we zeer goed begrijpen hoe een financieel team te werk gaat. We willen voor die persoonlijke aanpak en die extra mile gaan. Beter nog, dat lukt ook mede dankzij mijn team. Zij weten goed waar het bedrijf voor staat en ze hebben ook echt ondernemerschap in zich. Dat vind je niet makkelijk. De verwachtingen liggen hoog, maar die mentaliteit is cruciaal. Ik vergelijk het altijd met een kok die thuis niet kookt, of een elektricien waar thuis de lampen stuk zijn. Die betrokkenheid, dat ondernemerschap, die passie,… Het is allemaal nodig en ik wijk daar niet van af.”
Als vrouw in een mannenwereld
De financiële wereld is nog altijd grotendeels een mannenwereld volgens Meeussen. Ine staat daar zelf echter minder bij stil, maar kijkt verder dan het gender van wie aan het hoofd van een bedrijf staat.
“Bij mij zijn competenties, goesting en passie veel belangrijker”, verduidelijkt Ine. “Als vrouw in een mannenwereld word je wel vaker op de rooster gelegd, dat klopt. Ik ben mama van twee jonge kindjes. Ik ben niet de ondernemer die haar kinderen dropt bij de zoveelste nanny, maar ik ben ook niet de mama die voltijds thuis voor de kinderen zorgt. Ik heb die combinatie nodig. Ik heb een ambitie, ik pak die vast en ik wil die waarmaken. Dat is het belangrijkste.”
Eerste hulp bij ondernemen
Ondernemen is risico’s nemen en sprongen wagen. Wie droomt van ondernemen, kan zich maar beter voorbereiden om uit die comfort zone te stappen. Volgens Ine moet je gemaakt zijn voor de ondernemerswereld. Wie nog niet zeker is en zekerheid wil, zal misschien niet om kunnen met de stress.
“Zo veel mensen blijven in hun gouden kooi omwille van stabiliteit en zekerheid”, zegt ze. “Die mensen zijn niet gelukkig als ze ’s ochtends opstaan, er wringt iets. Ik zie genoeg mensen aan de rand van een burn-out omdat ze opgebrand zijn. Hun verlangens en passie ligt elders. Stap dan uit die kooi en doé het gewoon. Het klinkt misschien filosofisch, maar je hebt maar één leven.”
5de editie FINfuture
Financiële digitalisering raakte dankzij de coronapandemie in een stroomversnelling. Tegelijkertijd groeit het aanbod aan digitale oplossingen. Bedrijven weten vaak niet waar te beginnen en daar wil Ufinity nu bij helpen met alweer een 5de editie van FINfuture. De beurs moet financiële professionals, CFO’s en bedrijfsleiders inspireren op digitaal vlak.
Het evenement begint op donderdag 10 maart met elevator pitches, waar FINfuture partners online hun bedrijfsoplossingen voorstellen.. Aansluitend volgt technologie-experte Deborah Nas als centrale spreker. Achteraf krijg je nog de kans om je in te schrijven voor de lunchsessies van 14 tot en met 21 maart. Daar lichten de bedrijfsoplossingen hun verhaal toe en is er tijd voor een vragenkwartiertje.
Het evenement is gratis voor financiële professionals en kmo-zaakvoerders, inschrijven is wel verplicht.