Een Waterlimo. Verwacht: stijlvol, gestroomlijnd, snel en comfortabel. Geen gezapig getuf over het water. Een tocht in zo’n boot is een aparte ervaring, zeker door het havengebied. “Het is een heel andere manier van de haven beleven”, zegt Philippe Ophoff. We nemen de proef op de som, en varen mee op zijn River-tour. Zo’n drie uur op de Schelde van het Steen naar het Deurganckdok. Het is 1 april, en het sneeuwt. Niet meteen de ideale dag voor een boottocht. Maar Philippe stelt ons gerust: in de cabine is het lekker warm en de stevige boot kan elk weertype aan. Met Hervé aan het roer, een jongeman met een grote kennis over de haven, trotseren we de golven gezwind. “Deze boot haalt wel 50 knopen (ruim 90 km/u, red.)”, zegt Hervé. Maar op de tochten door de haven vaart de Waterlimo tussen de 50 en 70 km/u.
Een muis tussen de olifanten
Binnen in de loungy cabine, die plaatst biedt aan zes passagiers, is het comfortabel zitten. Genesteld in een zeteltje genieten we van de ervaring en het uitzicht. Zowel op de rechter- als de linkeroever van de Schelde kunnen we de haven bewonderen. We passeren de negenhonderd meter lange, vrolijk beschilderde waterkeringsmuur aan Total, de koeltorens van Doel, de forten van Kallo en Lillo. Maar het paradepaardje is toch wel het indrukwekkende Deurganckdok. De kleine en uiterst wendbare Waterlimo brengt ons tot in het zog van de mastodonten van containerschepen. Een muis naast de olifanten. “Uniek, want hier mag je met een plezierjachtje niet komen en geen enkele andere havenrondvaart komt zo diep in het dok”, zegt Philippe. “Vaak laten we op deze plek de champagnekurken knallen.”
Op het rustige water in het dok, in de surreële setting tussen de containerschepen die worden geladen en gelost met de gigantische kranen op de terminal… We kunnen het ons voorstellen. Op het tafeltje in de cabine is een uitsparing voor glazen, maar gezien de snelheid van de boot, wordt de frisse rosé – er is een koelkast aan boord – in blik geserveerd. “Dat is een nieuwe trend”, legt Philippe uit. “Deze werd gelanceerd door Bazart-frontman Mathieu Terryn. Het is wat wennen, maar het smaakt net zo lekker.”
Drijvende Brabo
Philippe wijst enthousiast: net die dag vaart de Brabo uit, de zware drijvende hijskraan van het Havenbedrijf. “Die heeft een hefvermogen van achthonderd ton, maar je ziet ze niet vaak varen.” Van de ene oever naar de andere is een makkie voor de Waterlimo. Dus nemen we ook een kijkje aan de Europaterminal, bij de ingang van de Berendrecht- en de Zandvlietsluis. Terwijl we terugvaren naar het Steen, vertelt Philippe over de concepten van zijn haventours. “We focussen dit seizoen op drie havenrondvaarten met verschillende vaarroutes: City, Port en River. De Port en de River doen we met onze snelle Waterlimo’s. Die zijn nu al te boeken, de City gaat van start in juni. Daarvoor kochten we recent een nieuwe boot aan die in de stad makkelijk onder de bruggen vaart.”
Door de oude binnenhaven
“De naam zegt het al: met de City verkennen we de oude binnenhaven van Antwerpen. De tocht van ongeveer een uur vertrekt aan het MAS en gaat door de historische dokken, waar het allemaal is begonnen voor de haven van Antwerpen. We passeren onder meer het Havenhuis, het Kerkschip in het Houtdok, het droogdokkenpark en het Asiadok met het nieuwe Cadix-ziekenhuis. Op het rustige water van deze dokken zit je in een open sloep die trager vaart, en dat met maximaal elf passagiers.”
De haventour Port gaat dwars door de haven op de rechteroever van de Schelde. “Die vertrekt aan de mooie trappenkade van het Kempischdok”, zegt Philippe. “We varen door het Amerika- en het Hansadok, met de enorme bedrijvigheid van de industrie, langs de Van Cauwelaert- en de Boudewijnsluis, de brug van Lillo waar de havensleepboten zijn aangemeerd, het Bevrijdingsdok in het noorden. We maken ook een omwegje door het Churchilldock waar de dokwerkers de breakbulk (stukgoed, red.) behandelen.”
Speciale gelegenheden
De River-vaart hebben we zelf mogen meemaken en het moet gezegd: zo’n privé-haventour is een fantastische belevenis. Maar wat is het kostenplaatje van zo’n tochten in kleine groepen? “Voor de City-tour betaal je 150 euro, de Port-rondvaat kost 340 euro en de River komt op 480 euro. Telkens voor de hele boot, natuurlijk.” Je kunt de Waterlimo’s ook boeken voor een hele daguitstap op maat. “Tot in Yrseke in Nederland bijvoorbeeld. Zo combineer je meteen de twee haventours River en Port. We varen over de Schelde tot daar, en we komen terug naar het Kempischdok via het Schelde-Rijnkanaal. En in Yrseke ga je lekker mosselen of oesters eten. Genieten, hé. Bekijk onze tochten als een bijzondere manier om een speciale gelegenheid te vieren met je geliefde, familie of vrienden, of met je bedrijf.”