In 20 dagen met de trein van Antwerpen naar China

railtraxxBelgisch fruit kan binnen afzienbare tijd rechtstreeks met de trein naar China. Rail and Sea garandeert de klanten dat de producten binnen de 20 dagen in steden zoals Chengdu en Chongqing zullen aankomen. Dat is alvast veel sneller dan met het schip en zeker ook veel goedkoper dan met het vliegtuig.

De haven van Antwerpen is ook in vele opzichten een knooppunt van spoorwegtrafiek. Verleden jaar werden liefst 24 miljoen ton goederen vervoerd met de trein. Goederentreinen naar China zijn daarbij een nieuwe optie. De konvooien van een consortium zouden dan via Duitsland, Polen, Wit Rusland, Rusland en Kazachstan naar Khorgos rijden. Vandaar gaat het verder richting China.

Vooral de Belgische fruitsector is geïnteresseerd in het project. Nog voor de winter zou de eerste trein kunnen vertrekken, meent Edwin Moehlig, de directeur van Rail and Sea.

De goederen zullen vervoerd worden in zogenaamde reefercontainers. Dit zijn containers waarin de temperatuur constant gehouden wordt zodat fruit bv. niet kan bederven. Omdat de spoorbreedtes tussen Polen/Wit Rusland en tussen Kazachstan/ China verschillen moeten de containers aan de grenzen overgeladen worden op andere treinen. Dat zou in telkens in hooguit één dag kunnen gebeuren.

De sectorfederatie van de fruitsector, FVP House stelt alvast “geïnteresseerd te zijn.”