iMinds selecteert Djubble en Conversation Starter

mindsDe Antwerpse start-ups Djubble en Conversation Starter zijn door iMinds mee opgenomen in het iStart-ondernemerschapsprogramma. De twee bedrijfjes worden daardoor niet alleen professioneel gecoached, ze krijgen ook financiële en praktische ondersteuning.

iMinds is het Vlaams digitaal researchcenter dat vanuit de vijf Vlaamse universiteiten 900 onderzoeksspecialisten engageert om startende ondernemingen mee te begeleiden. In het kader van haar iStart-ondernemerschapsprogramma heeft het center zeven nieuwe start-ups geselecteerd die het volgende jaar zullen kunnen genieten van professionele coaching, maar ook van financiële en praktische ondersteuning bij het opstarten van hun bedrijf. Voor het eerst haalt iStart daarbij ook buitenlands talent naar Vlaanderen, zoals het Nederlandse Vicancy dat werkgevers helpt de beste mensen aan te werven door hun vacatures te adverteren met videocampagnes.

Bovendien kan iStart voortaan rekenen op structurele steun van ING (zowel financiële middelen als specifieke expertise), waardoor elk jaar een kwart extra start-ups ondersteund kunnen worden. “De snelle evolutie van iStarters zoals UgenTec en DataCamp bewijst dat het iStart-programma er effectief in slaagt Vlaamse start-ups een boost te geven en daar willen we graag mee onze schouders onder zetten” zegt Filip Clarys, zonedirecteur bij ING. “We hebben dan ook besloten om mee te investeren in de Vlaamse start-up-scène. Dankzij onze financiële ondersteuning van iStart kunnen voortaan elk jaar een kwart extra start-ups ondersteund worden.”

Twee van de zeven nieuwe startups blijven volgens woordvoerder Wim van Daele van iMinds voorlopig nog onder de radar. De overige vijf nieuw geselecteerde start-ups:

* Het Antwerpse Conversation Starter: “It’s not what you know, but who you know” – de ontelbare evenementen waarop ‘genetwerkt’ wordt, bewijzen het. Conversation Starter biedt een oplossing die bezoekers toelaat om op basis van concrete verzoeken en aanbiedingen relevante meetings te plannen. Bovendien krijgt ook de organisatie zo een uniek inzicht in haar bezoekers. Meer dan 1.100 mensen werden door Conversation Starter reeds bij elkaar gebracht op evenementen van onder andere UNIZO, Artsen Zonder Grenzen, Voka Antwerpen-Waasland en Start it @KBC.

* Djubble uit Antwerpen: afspreken met vrienden is voortaan kinderspel. Wie zin heeft om snel iets leuks te doen met vrienden of familie, zonder eindeloos agenda’s op elkaar te moeten afstemmen kan terecht bij Djubble. Dankzij de intuïtieve smartphone-toepassing (voor iOS en Android) van Djubble kunnen vrienden snel en eenvoudig voor een activiteit worden uitgenodigd. Een simpele ‘swipe’ volstaat om de uitnodiging te accepteren of af te wijzen en dankzij de ingebouwde intelligentie wordt een overzicht van de reacties kant-en-klaar aangeleverd. Het potentieel van Djubble werd uitgebreid onderzocht via een iMinds gebruikersstudie; Djubble is nu beschikbaar via App Store en Google Play.

* Quamotion uit Brussel: een startup die mobiele apps aan automatische iOS- en Android-softwaretests onderwerpt. Door de wildgroei aan iOS- en Android-softwareversies is het lanceren van nieuwe mobiele apps een complex gegeven geworden. Nochtans willen app-ontwikkelaars er zeker van zijn dat hun toepassingen stabiel draaien op zoveel mogelijk platformen. Quamotion biedt hen een cloud-gebaseerde testbatterij aan waardoor zij op een efficiënte manier, in parallel en zonder veel voorkennis hun toepassingen kunnen testen – zonder zelf te moeten investeren in de nodige hardware.

* Small Teaser uit Hasselt: het bedrijf wil iedereen een stem geven en biedt zowel individuen als organisaties een gebruiksvriendelijk platform aan waarmee zij hun persoonlijke online magazines of nieuwssites kunnen creëren, en er – door middel van advertenties – ook nog geld mee verdienen. De eerste zes magazines op basis van het Small Teaser-platform zijn ondertussen een feit.

* Vicancy: verandert de manier waarop over jobs gecommuniceerd wordt. Vicancy is de eerste buitenlandse start-up die door iMinds onder de vleugels wordt genomen. Onder het motto “om op te vallen, moet je afwijken van de norm”, helpt Vicancy werkgevers de beste mensen aan te werven door hun vacatures te adverteren met videocampagnes. “Het iStart-programma bevat alle ingrediënten die we nodig hebben om nog sneller te groeien. Vooral de duur ervan – 1 jaar – verschilt fundamenteel van Nederlandse initiatieven, die start-ups slechts gedurende een drietal maanden ondersteunen. In ruil voor de financiële en praktische steun van iMinds vestigen we ons graag in Vlaanderen,” aldus Loet Rammelsberg van Vicancy. “We kijken ernaar uit om van hieruit de markt te veroveren.”