De Nederlandse Sligro Food Group wil de Belgische markt op. Het bedrijf wil in dit opzicht “één van de drie grootste bedrijven worden in de foodservicesector.” Antwerpen zal allicht gebruikt worden als invalsbasis.
Sligro is een horecagroothandel voor foodprofessionals. Het bedrijf beschikt over een ruim assortiment aan food, non food, vers en wijn. Sligro opereert vanuit 47 zelfbedieningsgroothandels en 9 bezorggroothandels. Het bedrijf verdeelt zo’n 60.000 producten.
De eerste vestiging van Sligro in België moet volgend jaar de deuren openen, meer dan waarschijnlijk in Antwerpen. Ingewijden stelden ten aanzien van de redactie van de website RetailDetail dat de onderhandelingen voor een pand van meer dan 3000 m² in de Scheldestad bijna afgerond zouden zijn,
Een tweede Belgische vestiging is ook al gepland, al is nog niet geweten waar die zou moeten komen. In totaal gaat de groep voor zijn Belgische expansie dertig miljoen euro investeren in de komende drie tot vier jaar. De Belgische operatie moet al na drie jaar winst opleveren.
Sligro gaat ook in België zelfbediening en bezorging combineren, en gaat zo veel mogelijk gebruik maken van de Nederlandse kennis en infrastructuur. “We maken, daar waar mogelijk, gebruik van de centrale systemen en backoffice in Nederland, dat biedt veel synergiekansen. Daarnaast richten we voor het dagelijks bestuur een klein hoofdkantoor in België in waar met name de lokale commerciële activiteiten zullen plaatsvinden”, aldus de groep.
De cijfers voor Nederland vielen tijdens de eerste zes maanden relatief tegen. Sligro kampt met een tegenvallende groei: in de eerste zes maanden van 2015 ging de omzet van de groep met 1,1 procent omhoog, goed voor een totaal van 1,274 miljard euro. Uithangbord Emté kende een vergelijkbare groei van 0,7%, wat slechter was dan het marktgemiddelde. Met de lancering van een 3.0-versie wil Sligro die evolutie ombuigen, mogelijk past de expansie naar België ook in dat plaatje.