Je bent actief in je eigen stad maar dan blijf je toch vaak geïsoleerd bezig. Ondanks de sociale netwerken. Ondanks Facebook en Twitter. Zeker voor jonge bedrijven is het niet makkelijk om snel hun marktpotentieel te bereiken. Met hoplr.be is een sociaal netwerk opgezet waarin steden een eigen profiel hebben in plaats van mensen. Op die manier kun je deel uitmaken van een “community.”
Gentenaar Jennick Scheerlinck en Antwerpenaar Jonas Heirwegh begonnen zo’n twee jaar geleden met een eigen online boekingsplatform. Jennick Scheerlinck is informaticus, Jonas Heirwegh designer. Ze bouwden hun platform in de loop van de maanden verder uit tot een sociaal netwerk dat lokale organisaties met elkaar verbindt en mensen naar buiten lokt. Enkele tijd geleden zetten ze de uitgebreide versie van Hoplr online. Vooral in Gent, Antwerpen en Lokeren brachten ze op die manier al heel wat hoppers bijeen.
Hoplr.be wordt vandaag beheerd door vijf gepassioneerde vennoten: Jonas Heirwech en Jennick Scheerlinck hebben in dit opzicht Jelle De Weerdt, Thomas Coorevits en Arnaud De Groote mee opgenomen in de ploeg. Ze engageren er zich voor om met hun online en mobiele technologie eeen sociale rol te vervullen teneinde mensen, bedrijven en overheden dichter bij elkaar te brengen en zo het samenhorigheidsgevoel binnen de samenleving te versterken.”
Het gaat erom “lokale bedrijvenn detailhandelaars, kleine zelfstandigen en lokale overheden bijeen te brengen en de online visibiliteit ervan te verhogen.”
Hoplr.be is ondertussen al niet meer enkel actief in Gent en Antwerpen. Ook in Mechelen, Lokeren, Brugge, Merelbeke en Maasmechelen zijn al lokale platformen opgezet.
Voorlopig zijn er drie soorten posts waarmee geïnteressseerden hun buurt kunnen bereiken: shouts, zoekertjes en evenementen. Daarnaast kunnen bedrijven ook reeds promoties aanbieden. In de nabije toekomst worden er ook initiatieven opgezet voor zelfstandigen: business apps met oa. handige boekingsmogelijkheden.
De ploeg achter hoplr zoekt bedrijven om hun business app te helpen ontwikkelen en te marketen. Gebruikers kunnen van hun kant “hopies” verdienen door actief te zijn op het netwerk. Hoppers krijgen de mogelijkheid aangeboden om hun handigheid en kennis aan te bieden voor lokale klusjes. Ook kunnen via hoplr partnerships uitgewerkt worden met andere lokaal gerichte bedrijfjes.