Eeuwelingen horen in de bloemetjes gezet. Dat geldt voor mensen die de leeftijd van honderd jaar hebben bereikt. Maar dat geldt evenzo voor bedrijven. En die bestaan. Niet evident in tijden van ‘disruptieve’ economie, snelle veranderingen en overnames.
Dox Interieur Concepten uit Lier is zo’n honderdjarig bedrijf. En er zijn er nog in de provincie Antwerpen. Onder meer koffieproducent Miko uit Turnhout en het Antwerpse Stoopen & Meeûs, dat kleurstoffen en pigmenten verhandelt. Dit drietal dingt volgende donderdag mee naar de titel van ‘Eeuweling van het jaar’. Het is al de derde keer dat deze verkiezing plaatsvindt.
De derde editie ‘Family Business Happening’ vindt plaats bij Dox, volgende donderdag, 8 februari. Het event is gratis toegankelijk voor ondernemers die een familiebedrijf runnen. De initiatiefnemers Voka – Kamers van Koophandel Mechelen-Kempen en Antwerpen-Waasland willen op die manier familiebedrijven stof tot nadenken en bruikbare tips meegeven. De aanwezige familiebedrijven kiezen dan de ‘Eeuweling van het jaar’ uit drie geselecteerde kanshebbers.
Familiebedrijven verkiezen de meest kwieke ‘honderdjarige’.
75 procent van de Vlaamse bedrijven is in familiale handen. Een zeventigtal familiebedrijven uit de provincie Antwerpen neemt deel aan de happening bij Dox. Ze krijgen eerst een rondleiding van Inge Nuyens die als vijfde generatie in lijn dit familiebedrijf leidt. Daarna maken de deelnemers kennis met de drie ‘honderdjarigen’.
“De drie kanshebbers werden uitgekozen aan de hand van drie criteria: hun respect voor het bedrijfserfgoed, hun score voor strategie, talent, innovatie en internationalisering en ten slotte ook hun inspiratiegehalte”, legt Stefan Van Ouytsel van VOKA uit. De aanwezige familiebedrijven bepalen wie met de titel en bijhorende award van ‘Eeuweling van het jaar’ naar huis mag.
Ondernemers die meer willen weten over de gratis toegankelijke Family Business Happening of zich hiervoor nog willen inschrijven, kunnen terecht op www.voka.be of op stefan.van.ouytsel@voka.be.