De omzet is in 2022 gestegen, dankzij een drietal overnames. In Duitsland werd de overname van Aachener Verlagsgesellschaft afgerond, in Ierland traden de websites Carzone en Switcher toe tot de groep. Die overnames hielpen om de omzet van de groep boven 1,2 miljard euro te tillen, een groei met 8 procent. De autonome omzetgroei – dus zonder overnames – bedroeg 0,6 procent. De abonnementen brachten 1,5 procent meer op dan het jaar voordien, ondanks de transitie van print naar digitale formules. De inkomsten uit advertenties stegen met 1,1 procent, overnames niet meegerekend. De omzet uit losse verkoop ging verder achteruit.
Drukkerijen
Het operationeel resultaat had wel te lijden onder de kostenstijgingen. Vooral het duurdere papier tikte stevig aan. In 24 maanden ging de prijs ervan bijna maal drie. Mediahuis gaf alleen al aan papier 30 miljoen euro meer uit dan in 2021. De impact van de energieprijzen was beperkter doordat het bedrijf zich daartegen had ingedekt. Tegelijk kon er ook bespaard worden, onder meer door een drukkerij in Luxemburg te sluiten. Begin dit jaar ging ook een Ierse drukkerij dicht. De groeiende schaal van het bedrijf maakt het mogelijk om meer kosten te optimaliseren. Uiteindelijk daalde het operationeel resultaat met ruim 10 procent tot 155,7 miljoen euro.
Het nettoresultaat halveerde tot 65,3 miljoen euro. In 2021 was er een eenmalige meevaller dankzij de verkoop van een participatie in Keesing, een uitgeverij van puzzelboeken, terwijl het resultaat in 2022 te lijden had onder eenmalige herstructureringskosten door de sluiting van de drukkerijen.
Mediahuis had vorig jaar 4.597 mensen in dienst, van wie 47 procent journalisten.