“Sinds twee jaar zitten we in een kandidatenmarkt met een groei van het aantal vacatures met meer dan 50% bij Hays Response. Vroeger boekten we gesprekken met 15 kandidaten per week in, nu ligt dat helemaal anders. Vroeger namen vooral de kandidaten het initiatief, nu moeten wij eerder naar hen toestappen”, zegt Charis Keersmaekers, Teamleader Office Support bij Hays Response.
Employer branding wordt in een krappe arbeidsmarkt des te belangrijker
“Het gaat niet alleen om het aantrekken van talent, maar ook om talent te behouden”, zegt Charis. “Cultural fit tussen een werkgever en een werknemer is belangrijker dan ooit. Jonge kandidaten willen ergens terechtkomen waar ze zich goed voelen, in een hecht team, in een bedrijf waar ze een goede begeleiding krijgen en waar er naar hen wordt geluisterd. Voor hen kan dat de doorslaggevende factor zijn om voor een bedrijf te kiezen én ook langer bij die organisatie te blijven, los van de persoonlijkheid en vaardigheden.”
Daarom adviseert Hays zijn klanten om een proefdag te organiseren. Zo komen de kandidaten in contact met de toekomstige omgeving en collega’s, en niet alleen met de HR-manager of CEO. ”Hij of zij kan dan eventueel ook al enkele taken uitvoeren. Het belangrijkste is dat de kandidaat voeling krijgt met het bedrijf waar hij of zij zal terechtkomen.”
Jonge generatie solliciteert lui of slim?
De jonge generatie solliciteert overigens op een andere manier. “Je kan zeggen dat ze lui zijn geworden, maar eigenlijk zijn ze gewoon slimmer. Ze maken geen CV of motivatiebrief meer, maar solliciteren enkel via hun LinkedIn-profiel en krijgen jobaanbiedingen toegestuurd. Sociale media worden in onze business nog belangrijker”, zegt Charis.
Selectieprocedures moeten zo vlot en efficiënt mogelijk verlopen; dus geen ellenlange selectierondes. Anders haken de kandidaten af.
Flexibel werken wordt het nieuwe normaal
De jonge generatie is voorstander van glijdende werkuren en telewerken waarbij werknemers worden beoordeeld op resultaten en niet op aanwezigheid. Een bedrijf dat vandaag de dag niet flexibel is, zal moeilijkheden ondervinden om vacatures ingevuld te krijgen. “Het komt veel beter over om te spreken van ’we bieden verschillende mogelijkheden om je werk- en privéleven in balans te brengen’ dan het over ‘geen 9-to-5 mentaliteit’ hebben”, besluit Charis.