MG_759x500 Bas van de Kreeke en Gert Janssen

Hoe laat je innovatie leven in je organisatie?

Moet je op strategisch niveau bezig zijn met innovatie en kan iedereen in de organisatie met een innovatief idee komen en hoe faciliteer je dan je mensen? Bas van de Kreeke, CEO van Soltech, en Gert Janssen, directeur engineering en ontwikkeling bij Mathieu Gijbels, vertellen in een panelgesprek in de studio van Voordenken.be op welke manier je creativiteit en innovatie bij je medewerkers kan stimuleren zonder het strategisch kader uit het oog te verliezen.

Innovatie top down of bottom up?

Innovatie moet altijd het strategisch doel dienen, maar het betekent niet dat innovatie altijd vanuit de bedrijfsleiding komt, luidt het duidelijk in het gesprek. Bekijk het daarom van twee kanten: aan de ene kant moet je een strategisch kader scheppen en doelstellingen opleggen. Aan de andere kant moet het de mogelijkheid bieden om innovatie vanuit de buik van de organisatie te laten ontstaan.

Vaak komt het vanuit medewerkers die het dichtste bij de klant staan. Zij voelen klanten aan en weten het beste waar de klant nood aan heeft, maar ook welke ideeën een oplossing kunnen brengen. Echter moeten deze ideeën wel altijd in het groter strategisch kader passen. Daarom is het belangrijk om een cultuur te scheppen waarbinnen innovatie mogelijk is. Niet iedereen is even creatief of innovatief, maar Gert is ervan overtuigd dat wanneer de cultuur er is, het andere mensen in je onderneming inspireert om ook met innovatieve ideeën te komen.

Bas vult Gert aan en merkt op dat je niemand kan opleggen om creatief te zijn of een goed idee te bedenken. Dat neemt niet weg dat innovatie soms uit een heel onverwachte hoek in je organisatie kan komen. Het is belangrijk dat deze werknemers ergens hun idee kwijt kunnen en ook merken dat er iets mee wordt gedaan. Ook wanneer een idee niet wordt uitgerold, is het belangrijk om te tonen dat er een gestaafde reden is zodat het brengen van ideeën niet ontmoedigd wordt.

Klik hier en bekijk de volledige aflevering waarin o.a. Bas aan de hand van een case uitlegt hoe niet alleen medewerkers voor innovatieve ideeën binnen je bedrijf zorgen, maar ook klanten.

Meer interessante artikels lezen die je helpen met de groei van jouw business? Ontdek alle artikels op voordenken.be .

Mathieu Gijbels neemt alle bouwzorgen over van ondernemers. Van bedrijfs- en kantoorbouw over service en onderhoud tot projectontwikkelingsbegeleiding.