Hippe sneaker is niet meer zo hip Beeld: Sarah Van den Elsken

Hippe sneaker is niet meer zo hip: onafhankelijke shops zien verkoop dalen, sommige moeten de deuren sluiten

De hippe sneaker verliest aan populariteit. Onafhankelijke winkels zien de verkoop dalen, moeten van strategie veranderen of zelfs de deuren sluiten. “Elke week is er wel een release van een speciale sneaker. Er moet opnieuw rust in de markt komen. Dan loopt het wel weer los.”

In Avenue op de IJzerenwaag in Antwerpen verkopen ze 10 procent minder sneakers dan vorig jaar. En de trend is al een tijd dalend. Vlak voor en tijdens de uitbraak van het coronavirus kwamen klanten zich elke maand wel een nieuw paar sneakers aanschaffen, in de winkel dan wel via de webshop. Vandaag zien ze diezelfde klanten nog twee tot drie paar hippe schoenen aankopen… per jaar.

Roxanna Najd van Avenue: “De markt is veranderd.” Foto: Sarah Van den Elsken

“Vroeger hadden winkels zoals de onze het exclusieve verkooprecht voor gelimiteerde series van Nike of Asics. Dat lokte mensen van heel België”

Roxanna Najd

“De mens heeft andere prioriteiten”, analyseert Roxanna Najd van Avenue. “Er wordt weer meer gereisd, ook naar verre bestemmingen, en dat kost geld. Maar bovenal is de markt veranderd. Vroeger hadden winkels zoals de onze het exclusieve verkooprecht voor gelimiteerde series van Nike of Asics. Dat lokte mensen van heel België. Vandaag mogen nog maar een handvol shops in heel Europa die gelimiteerde series verkopen, en verkopen de grote merken ze zelf via de app.”

Mohamed Azhir van Lux Sneakerstore stapt over naar de Chinese markt. Foto: Sarah Van den Elsken

“Retailers focussen te veel op hypes. Op trends die snel opkomen, maar ook snel weer verdwijnen. Een eigen identiteit creëren is er niet meer bij”

Mohamed Azhir

Ook Mohamed Azhir van Lux Sneakerstore op de Antwerpse Kipdorpvest verwijst naar het weghalen van exclusieve series als voornaamste oorzaak van de malaise. “Bovendien focussen retailers te veel op hypes. Op trends die snel opkomen, maar ook snel weer verdwijnen. Tijdens de lockdown had iedereen de nieuwste documentaire over Michael Jordan gezien. Iedereen moest de Nike Air Jordan 1 hebben. Retailers springen daar op, en van daar naar de volgende hype. Maar een eigen identiteit creëren die zo belangrijk is voor een shop, is er niet meer bij.”

Winkels verdwijnen

Sommige onafhankelijke winkels kunnen maar moeilijk het hoofd boven water houden. Andere gaan failliet. In Brussel verdwenen op korte tijd bekende shops als Eclectic Store, Galla en SneakMe. Drugstore werd dan weer doorverkocht. Niet alleen de gewone retailers krijgen klappen, ook ‘resellers’ hebben het moeilijk: winkels die zich specialiseren in de verkoop van de meer exclusieve schoenen, vooral populair bij verzamelaars en vaak met een pittig prijskaartje.

“De winkel had veel ingekocht door de grote vraag tijdens corona en geraakte die voorraad niet meer kwijt toen alles opnieuw openging”

Jesse Smit

In Antwerpen deed retailer Sneaker District, gevestigd in de Kloosterstraat, de deuren dicht. “De winkel had veel ingekocht door de grote vraag tijdens corona en geraakte die voorraad niet meer kwijt toen alles opnieuw openging”, zegt Jesse Smit van Etrias, het Nederlandse bedrijf waar Sneaker District nu onderdeel van is. Wellicht is de klant de sneaker ook gewoon even moe, denkt Smit. “Alle samenwerkingen zijn zo’n beetje gedaan. Elke week is er wel een release van een speciale schoen. Er moet opnieuw rust in de markt komen. Dan loopt het wel weer los.”

Exclusieve Chinese merken

Volgens Mohamed Azhir moet de onafhankelijke retailer zichzelf opnieuw durven uitvinden. “Ik ben gestopt met Nike en ben overgestapt naar de exclusieve Chinese merken. Anta, Li-Ning, 361 Degrees: sinds de Russisch-Oekraïense oorlog investeert China massaal in eigen sneakers en gebruikt het westerse basketbalspelers als ambassadeur. Op dit moment zijn Chinese sneakers nog even duur als westerse, maar het doel is om ze 30 procent goedkoper te maken. De kwaliteit is vaak wel al beter. De tijd dat alles uit China rommel is, is voorbij.”