Anne Guffens3

Het ruikt hier naar succes

Geurexperte Anne Guffens startte in 2009 in Hove haar zaak Begeuren.be dat geurconcepten op maat aanbiedt.

“Reeds op 14-jarige leeftijd had ik een passie voor parfums. Ik deed niets liever dan in parfumerieën nieuwe geuren ontdekken. Iedereen die bij ons thuis langs kwam ‘besnuffelde’ ik en telkens opnieuw wist ik welke eau de toilette of parfum die persoon gebruikte”, zegt Anne Guffens.

Het hing dus in de lucht dat ze ooit van haar hobby en passie haar vak zou maken. Na de opvoeding van haar kinderen volgde Anne een cursus aromatherapie in combinatie met kleur- en stijlinvloeden. Die kennis en kunde bracht ze dan in de praktijk als aromatherapeute.

Nu legt ze zich al 8 jaar toe op de 2B2 markt. Een passende, subtiele geur heeft heel wat positieve effecten op kantoor- en retail omgevingen, woonzorgcentra, evenementen, beurshallen, parkings, gymzalen, showrooms, enz. Oppervlakten vanaf 30 m2 tot 5 000 m2 komen in aanmerking.
“Begeuring in retail werkt verkoopondersteunend en resulteert in een meeromzet van 7%. In kantooromgevingen verhoogt de focus op het werk met 15 %. Het gevoel van geborgenheid en veiligheid in de zorg stijgt met 17%.
De investering is dus snel terugverdiend”, zegt Anne Guffens enthousiast.

Anne gaat na welke emotie de klant wenst teweeg te brengen. Daarna bepaalt ze de geur die het best aansluit bij het DNA van het bedrijf of de organisatie én tevens aangenaam is voor de medewerkers, bezoekers en klanten. “De juiste geur heeft een energetische, inspirerende werking. In de gezondheidssector bijvoorbeeld leidt begeuring tot minder absenteïsme bij het personeel, zorgt het voor een helende werking op de patiënt en is het aangenaam voor de bezoekers.”

Anne Guffens: “Meer en meer krijg ik verzoeken van immobiliënmakelaars die op zoek zijn naar oplossingen om muffe, vochtige leegstaande panden te ontgeuren. Ook het begeuren van dokters- en tandartsenpraktijken is in stijgende lijn. Het gaat dan over patiënten op hun gemak stellen. Ik werk met geuren rond een 40-tal emoties. Geur heeft impact op ons onderbewustzijn. De geuren die we inademen komen rechtstreeks in ons limbisch systeem terecht. Dat is de allereerste reactie voor het rationele denken (interpreteren) en ook het gedeelte van de kwab waar onze emoties en herinneringen zijn gebundeld. Geur staat rechtstreeks in contact met onze herinnering.”

Voor het bedrijfsleven zijn energetisch getinte geuren van toepassing. Die vind je terug in citrusvruchten. Gember bevordert dan weer de leerprestaties en lavendel is rustgevend zodat men zich beter kan concentreren, houterige geuren zoals sandelhout, cederhout en kamperfoelie zijn eerder sensueel. “Ik zorg voor een combinatie van verschillende, compatibele geuren die niet overheersend zijn”, besluit Anne Guffens.

Begeuren.be geeft ook workshops over geurbeleving en voordrachten over geurmarketing. Bovendien kunnen ‘Made In’ lezers gratis geuradvies vragen aan anne@begeuren.be.