Het expditiebedrijf Herfurth Logistics heeft een samenwerkingsakkoord getekend met het Indiase bedrijf IM Gears uit Chennai. IM Gears heeft in het kader van de officiële Belgische handelsmissie naar India bevestigd dat het de export naar Europa van precisie-onderdelen voor de auto-industrie via Zeebrugge zal laten verlopen. Herfurth Logistics heeft zich geëngageerd om het zeetransport, de logistieke activiteiten in India,de douane-afhaneling en de distributie in België voor zijn rekening zal nemen.
Olivier D’Hoop, de managing directeur van Herfurth Logistics maakte deel uit van de officiële handelsdelegatie. Volgens hem is het akkoord met IM Gears heel belangrijk: “Het gaat erom dat wij op die manier onze aanwezigheid op de Indiase markt kunnen bevestigen. Wij volgen in dit opzicht een strategie om Indiase bedrijven te begeleiden bij hun investeringen in Europese distributiecentra in België en in de rest van Europa. Herfurth Logistics hoopt daarbij zijn filialen in Frankrijk, Nederland en Turkije in te schakelen.”
Herfurth heeft vestigingen in Antwerpen, Zeebrugge, Zaventem, Chaineux, Le Havre en Instanboel.
De groeikracht van de Herfurth Group ligt in de diversiteit die de onderneming in de afgelopen jaren opgebouwd heeft. “Ook wij onderkennen best de gevolgen van de crisis in de havens,” zegt managing director Olivier d’Hoop “maar door het feit dat wij ons in de hele breedte van de havengebonden activiteiten versterkt hebben kunnen wij redelijk goed standhouden.”
De Herfurth Group controleert met oa. Herfurth & Co, John P. Best, Best and Osterrieth enkele van de weinige onafhankelijke scheepsagenturen die in Antwerpen actief zijn. Het familiebedrijf uit 1899 (!) is ondertussen aan zijn zevende generatie toe en doet het alles bijeen uitstekend. Olivier d’Hoop leidt de groep samen met zijn collega Vincent Maldague.
Ondertussen is het wél alle dagen hard vechten. De scheepvaart is een hard omstreden slagveld geworden. De internationale economie slabakt waardoor het vrachtaanbod daalt. Bovendien worden de schepen steeds groter. Alleen hebben ze onvoldoende grote ladingen. De prijzenslag is dan ook moordend.
Ook scheepsagenturen dragen daar de gevolgen van. De rederijen proberen hun klanten onder druk te zetten om lagere prijzen af te dwingen. “Wij hebben als scheepsagent in de afgelopen jaren steevast geprobeerd om de logistieke keten waarin wij zaten te verlengen. Door een ruimer dienstenpakket aan te bieden. Op die manier zijn onze activiteiten als scheepsagentuur langzaam verweven geraakt met die van een expeditiebedrijf. Onze klanten kunnen daardoor een beroep doen op een one stop shop dienstverlening. Wij begeleiden hen doorheen het hele logistieke gebeuren.”
Het gaat in dit opzicht vooral om de douane-activiteiten. De Herfurth Group assisteert de klanten bij de elektronische vrijgave van de goederen, garandeert een persoonlijke assistentie bij fysische verificaties, licenties, veterinaire en fytosanitaire keuringen, tijdelijke opslagregelingen, uitklaringen, consultancy bij regelgeving enz. Daar zit een groot stuk van de toegevoede waarde in die Herfurth vandaag realiseert.
“Ik mag stellen dat wij in onze activiteiten als scheepsagentuur en als expeditie-onderneming tot 75% van onze toegevoegde waarde realiseren. De overige 25% komt uit een aantal interessante niche-activiteiten waarin we de laatste jaren sterk geïnvesteerd hebben. Zo het wegvervoer met onze bedrijven Handico Trucking in Lanaken en Macotruck in Zeebrugge. Onze activiteiten als depot en repairatelier in Handico Terminal op de Luithagen en sinds twee jaar ook op Linkeroever. Onze opslagfaciliteiten bij Herfurt Warehousing in Antwerpen, Brucargo en Luik , ons reisbureau Herfurth Travel enz.”
De groep tekende verleden jaar voor een toegevoegde waarde van pakweg 80 miljoen euro. De onderneming stelt ca 500 mensen tewerk. De Herfurth Group is een 100% familiebedrijf.