Antwerpen – Q&A Consultancy deed in opdracht van Qrf City Retail onderzoek naar de winkelmedewerker van de toekomst en ondervroeg 1.777 Belgische consumenten in de weken 27-29 van 2017. Het onderzoek leverde enkele verrassende resultaten op.
Anneleen Desmyter, ceo van Qrf City Retail: “Door middel van kwalitatieve en kwantitatieve marktonderzoeken naar de trends van morgen willen we een meerwaarde bieden aan onze huurders. De retailsector ondergaat voortdurend veranderingen. Up-to-date blijven als investeerder en verhuurder is cruciaal.”
Ruim 1/4 winkelmedewerkers verdwijnt tegen 2025 volgens de consument
Volgens 87% van de consumenten zal het aantal medewerkers in winkels tegen 2025 fors lager zijn dan vandaag. De stijging van online aankopen en de toename van technologische ontwikkelingen zien zij als de oorzaak.
De consument is terughoudend wat betreft AI
Kunstmatige intelligentie is dé drijvende kracht achter vele technologische vernieuwingen. De meerderheid van de consumenten staat sceptisch tegenover een hologram of robot ter vervanging van de winkelmedewerker, hoewel dit naar alle waarschijnlijkheid de realiteit wordt. Nochtans meer dan 25% van de consumenten vindt het online reserveren van een pashokje en een spiegel die meer informatie geven over je product, een toegevoegde waarde.
De winkelmedewerker is en blijft een belangrijke traffic generator.
Ruim twee op de drie consumenten zal winkelmedewerkers missen indien ze vervangen worden door een alternatief. Hoe ouder de consument, hoe belangrijker de winkelmedewerker is voor de traffic. 60-plussers verwachten dat de winkelmedewerker hen kennis bijbrengt over het product en hoe ze dit beter kunnen gebruiken. Jongeren zijn 24/7 online en weten soms meer dan winkelmedewerkers. Zij verwachten dat de medewerker zich opstelt als gids en hen helpt bij het maken van de juiste keuze.
Privacy geen issue voor de jongere generatie
Hoe meer retailers weten over hun klanten, hoe beter de persoonlijke service. 62% van de consumenten is bereid persoonlijke gegevens te delen zoals e-mailadres, geslacht en leeftijd. Een op de tien jongeren is bereid zijn identiteitskaart te laten inlezen.
Winkelmedewerkers kunnen aankoopbeslissingen stimuleren of breken
Meer dan de helft van de consumenten geeft aan dat een vriendelijke winkelmedewerker hen motiveert (extra) aankopen te doen. Naast een passend aanbod is die glimlach dus cruciaal voor de omzet.
Investeren in winkelpersoneel is noodzakelijk
Klantvriendelijkheid en deskundigheid van het winkelpersoneel worden met minder dan 7 op 10 beoordeeld. Blijven investeren in deze aspecten is noodzakelijk voor omzet, nu en in de toekomst.
Categoriewinnaars Qrf beste Winkelketen en Webshop
Zopas werden ook de categoriewinnaars van de publieksprijzen ‘Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018’ en ‘Qrf Webshop Awards 2017-2018’ bekend gemaakt. De verkiezingen, een initiatief van Q&A in samenwerking met Qrf City Retail, werden dit jaar voor de twaalfde keer georganiseerd.
In de afgelopen maanden hebben ruim 187.000 consumenten meer dan 70 retailers beoordeeld in 25 verschillende categorieën. De gemiddelde waardering voor de winkelketens resulteert dit jaar in een 7,53, de webshops scoren nog beter met een 7,70.