Voor deze diensten heeft het toegang tot gedetailleerde datasets over scheepsbewegingen en scheepsplanning in de Belgische havens.
Royal Dirkzwager biedt dezelfde diensten aan voor de Nederlandse havens. Gecombineerd hebben Dirkzwager en Port+ daarmee toegang tot één van de meest uitgebreide en accurate datasets voor havenaanlopen en ETA’s (Expected Time of Arrival, de geschatte tijd waarop een schip in een haven zal aankomen, red.).
“Verdere ontwikkeling van de platformen vraagt grote investeringen waar schaalgrootte voor nodig is. Door deze samenwerking is de synergie ontstaan om dat te doen en kan de markt straks met onze Portcall Optimisation Software nog beter de havenaanlopen monitoren en efficiënter maken”, vertelt Joan Blaas, CEO van Royal Dirkzwager.
Naast de overname van de softwaretak van Port+, wordt ook een operationele samenwerking opgezet tussen de rapportagediensten van Dirkzwager en Port+.
“Port+ blijft de onafhankelijke dienstverlener voor de Antwerpse havengemeenschap. Met onze expertise helpen we klanten met hun aangifte gevarengoed en goederencomptabiliteit en informeren we alle belanghebbenden over de aankomst of vertrek van zeeschepen in de Belgische haven”, zegt Benoit Lebrun, directeur van Port+.
Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Medewerkers die zich met de digitale producten bezighielden binnen Port+ zijn overgegaan naar Royal Dirkzwager.