ASC poot levering 5

Havenbedrijven AET en DP World investeren fors in vergroening

De bedrijven in de Antwerpse haven zijn volop bezig met het maken van de omslag naar groene energie en minder uitstoot. Antwerp Euroterminal (AET) bouwt zijn locatie in Verrebroek (Beveren) uit met een grote zonnepaneleninstallatie en extra windmolen. DP World zet in op nieuwe efficiƫntere stapelkranen die volledig op groene elektriciteit werken.

AET, gespecialiseerd in de behandeling van containers, project cargo, stukgoed en alle soorten voertuigen, wil een pak meer eigen groene elektriciteit opwekken. Dat doet het onder meer met de installatie van zonnepanelen op het dak van de enorme parkeergarage die momenteel in opbouw is. Daarnaast is AET bezig met de installatie van een derde windmolen op zijn terrein.

De zonnepanelen en windmolens moeten bij goede omstandigheden dagelijks zo’n 12,6 megawatt kunnen opwekken, het energieverbruik van meer dan duizend gezinnen. Het werkt ook aan een opslagstrategie met batterijen om die groene stroom zo efficiënt mogelijk te kunnen aanwenden.

De groene energie wordt gebruikt om alle elektrische voertuigen op te laden en voor alle operaties op de terminal zelf. Daarnaast wil AET walstroom installeren, zodat schepen bij het aanlopen op de terminal kunnen aankoppelen op het elektriciteitsnet in plaats van hun motoren te laten draaien.

Een vrachtwagen arriveert met een reusachtig onderdeel van de nieuwe automatische stapelkranen. Foto DP World

30% meer opslag dankzij ASC-kranen

Ook DP World, dat in de haven van Antwerpen met zo’n 750 medewerkers de Antwerp Gateway terminal aan het Deurganckdok uitbaat, investeert in energievriendelijke infrastructuur. Maandag zijn de eerste onderdelen van de nieuwe automatische stapelkranen (ASC’s) geleverd – met een maand vertraging, want ze moesten uit Oekraïne komen.

ASC’s zijn onbemande kranen op rails die containers volautomatisch stockeren of afhalen. Bij DP World in Antwerpen gaan ze de klassieke straddle carriers (de bekende rijdende ‘gele olifanten’) vervangen. Het grote voordeel van de nieuwe stapelkranen is dat ze hoger kunnen gaan: tot zes containers hoog en negen breed, wat een capaciteitswinst van 30% oplevert.

Doordat ze volledig op groene elektriciteit van windmolens en biogas werken, zijn ze een pak milieuvriendelijker dan de straddle carriers. Antwerp Gateway is de enige terminal in de haven van Antwerpen die met de volledig automatische, geëlektrificeerde kranen werkt. Een team van leverancier Konecranes en onderaannemer Adamans zullen de onderdelen de komende weken monteren, de oplevering is voor na de zomer.