“Dit is een belangrijke mijlpaal voor de haven”, klinkt het bij MPET. De MPET Terminal is de grootste containerterminal van Europa en wordt uitgebaat door het Singaporese PSA in samenwerking met MSC (Mediterranean Shipping Company). De zogenaamde ‘e-straddle carrier’ kan worden opgeladen op anderhalf uur tijd en kan meer dan vier uur rijden.
De komende maanden zal bekeken worden hoe de elektrische containerlift verbeterd kan worden om de technologie op termijn op te schalen. Het opladen van een grotere vloot moet dus nog worden geoptimaliseerd. Ook hoe een vloot ‘e-straddle carriers’ veilig en efficiënt kan werken, wordt onderzocht.
“Alhoewel we nog heel wat hindernissen moeten overbruggen vooraleer we het e-straddle carrier programma kunnen opschalen, is dit eerste prototype al een eerste belangrijke stap”, zegt Johan Van Daele, CEO van MPET. De haalbaarheidsstudie maakt deel uit van het ‘Green Straddle Carrier’ Programma. Naast containerliften op elektriciteit wordt ook gekeken naar waterstof en biobrandstof als alternatief voor diesel.