De Waaslandhaven stelt vandaag liefst 18.000 mensen tewerk. Daarmee bereikt de Antwerpse haven op de Linkeroever een nieuw record. De trafiek daarentegen viel zowat stil. Met 41,3 miljoen ton aan vervoerde goederen was er nauwelijks groei.
Een en ander zal binnen afzienbare tijd snel veranderen. Begin volgend jaar verplaatst de containerrederij MSC immers zijn containertrafiek integraal van het Delwaidedok op de Rechteroever naar het nieuwe Deurganckdok op Linkeroever. Dat zal ongetwijfeld een snelle groei van de tonnagecijfers met zich brengen. Bovendien is het zeer de vraag in hoeverre de mobiliteit vanop de Linkeroever daaronder zal leiden. Logistiek komen vanuit Linkeroever duizenden extra trucks de baan op en dat zal de hangende verkeersproblematiek ongetwijfeld nog versterken.
Ondertussen is het ook de vraag waar het met het Logistiek Park Waasland naartoe moet. In de afgelopen jaren zijn hooguit 49 hectaren in concessie gegeven aan de Tabaksnatie. De 152 resterende hectaren kunnen echter niet vrijgegeven worden omdat natuurwaarden en archeologische bepalingen de verdere realisatie van het Park blokkeren. “Ondertussen krijgen we echter veel vraag van logistieke bedrijven naar bijkomende terreinen”, aldus de voorzitter van de Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO), Boudewijn Vleugels.
MLSO steunt overigens de vraag naar de uitbouw van bijkomende havencapaciteit op de Linkeroever. Het gaat daarbij om de bouw van het Saeftinghedok dat vanaf 2021 de verdere groei van de haven op Linkeroever zou kunnen opvangen.