Het blijft wachten op de zwevende verkeerstoren die de haven van Antwerpen voor dit jaar beloofd was. Al in 2008 werd beslist om tussen de Zandvliet- en de Berendrechtsluis een nieuw havencoördinatiecentrum te bouwen. Het huidige gebouw aan de sluizen is totaal verouderd. De bedienden van het Antwerps Havendrijf zitten overigens niet op hetzelfde verdiep als de werknemers van de Vlaamse overheid en dat leidt geregeld tot problemen.
In de nieuw geplande verkeerstoren zou iedereen op dezelfde verdieping zitten. Daardoor zouden er geen misverstanden meer kunnen ontstaan tussen de mensen die de bewegingen in de sluizen coördineren en degenen die de loodsen op de Schelde begeleiden. Ook het crisiscentrum voor de haven zou er gehuisvest worden.
De bouw van de verkeerstoren, het Antwerpse Coördinatie Center (ACC) werd destijds toegekend aan het Nederlandse architectenbureau Neutelings Riedijk. Dat tekende een grote containerkraan op Griekse zuilen, een gewaagd ontwerp dat evenveel enthousiasme als afkeuring uitlokte. De constructie van de 80 meter hoge toren zou 15 miljoen euro kosten.
Vraag is evenwel wie de bouw van de verkeerstoren zal financieren. Aanvankelijk was gesteld dat de Vlaamse overheid de werken zou betalen. Blijkt evenwel dat er vandaag geen middelen voor beschikbaar zijn. Daarom is uitgemaakt dat de toren zou betaald worden door het Antwerpse Havenbedrijf zelf. De Vlaamse regering zou dan huur betalen voor een gedeelte van het gebouw.
Die financiering moet ondertussen nog altijd goedgekeurd worden door de Vlaamse regering. Indien de Vlaamse regering het project niet goedkeurt zal het Havenbedrijf de toren volgens de krant De Tijd ongetwijfeld herbekijken en downsizen. Op het kabinet van minister van Openbare Werken, Hilde Crevits wordt gesteld dat het dossier “nog in voorbereiding is.” Wanneer de bouw van het torengebouw start is dus helemaal nog niet zeker. “We zijn ermee bezig”, heet het in Brussel.