De containerrederij Hapag Lloyd heeft “een teleurstellend jaar” achter de rug. Het vrachtvolume steeg maar de vervoertarieven stonden zwaar onder druk. Hapag Lloyd zakte daardoor opnieuw in de rode cijfers. Dit neemt niet weg dat de resultaten verleden jaar toch iets beter waren dan in 2012.
Met een bedrijfsresultaat van 67 miljoen euro (+63%) heeft Hapag Lloyd hoe dan ook de vruchten geplukt van een volgehouden herstructureringsbeleid. Dit neemt niet weg dat de omzet hoe dan ook bleef dalen tot 6,5 miljard euro (-3%) en er finaal ook een nettoverlies van 97 miljoen euro op de winst- en verliesrekening kwam.
Voorziter Michaël Behrendt zegt dan ook “ontgoocheld te zijn over het irrationele gedrag van bepaalde carriers.” Waarmee hij kennelijk de meeste concurrenten bedoelt die in de prijzenslag de transporttarieven per TEU met 6% deden dalen tot 1.482 dollar. Die lage tarieven werden bovendien ook nog eens gekoppeld aan een zwakke dollar waardoor de hele rekening voor Hapag Lloyd rood kleurde.
Ondertussen werkt de Duitse containerrederij verder aan de geplande fusie met de Chileense groep CSAV (Compania Sud Americana de Vapores). Een en ander gebeurt in het licht van de snelle ontwikkelingen op de containermarkt. Eerder zetten MSC, Maersk en CMA-CGM al de zogenaamde P3-alliantie op. Hapag Lloyd wil zich in dit opzicht niet in de hoek laten zetten en zal na de fusie met de Chilenen hoe dan ook de vierde grootste containerrederij ter wereld worden.
CSAV zat al geruime tijd in financiële moeilijkheden zat. Het Chileense bedrijf herschikte in dit opzicht eerder al zijn lijndiensten op Antwerpen waar het een vaste stek had aan het zesde havendok. In 2011 had het ook al zijn agentuur zowat gehalveerd.
Ook in Antwerpen worden de ontwikkelingen binnen de groep van dichtbij opgevolgd. Een en ander kan de internationale containermarkt immers helemaal overhoop halen. Hapag Lloyd zette eerder al samen met APL, Hyundai, Mitsui OSK, Nyk en OOCL de G6 alliantie op. Volgens het Antwerps Havenbedrijf is Hapag Lloyd de tweede belangrijkste containerrederij in Antwerpen. “Alhoewel MSC hoog boven iedereen uittorent.” “In dit opzicht zijn we als rederij voor Antwerpen zeker niet onbelangrijk,” zegt algemeen directeur Albert Thissen.
De aanwezigheid in Antwerpen van nogal wat Duitse bedrijven zal daar niet vreemd aan zijn. Omdat Hapag-Lloyd zijn goederen ook verscheept via andere schepen dan de eigen schepen uit de groep zijn de gerealiseerde TEU in dit opzicht niet richtinggevend.
Op het kantoor van Hapag Lloyd aan het Kattendijkdok werken zo’n 100 man.
De Duitse rederij heeft haar historische verankering in Antwerpen enkele maanden geleden feestelijk bekrachtigd bij de tewaterladting van de MS Antwerpen Express, een nieuw opgeleverd containerschip met een capaciteit van liefst 13.000 TEU.