“Deze opwaartse trend, die in het eerste kwartaal werd ingezet door een toenemende vraag naar containervervoer, zet zich nu ook door in andere productgroepen”, schrijft het havenbedrijf donderdag in een persbericht. De haven reageert erg positief op de cijfers. “Ondanks de geopolitieke spanningen en de onzekere macro-economische context blijven we investeren”, klinkt het.
De vorige halfjaarcijfers zagen er minder goed uit. Toen was er een daling van 5,5%. Dat was vooral te wijten aan de wereldwijde vertraging van de vraag naar containervervoer, inflatie en hoge energieprijzen. Sinds begin 2024 trekt de containeroverslag echter opnieuw aan, en de groei zet zich dus ook in het tweede kwartaal verder.
Staal en fruit
Sinds de spanningen rond Jemen en de Rode Zee, varen veel schepen om via Kaap de Goede Hoop. Dat zou in Antwerpen zorgen voor een stijging van de totale containeroverslag met 6,8% vergeleken met het eerste halfjaar van 2023. Daarnaast vertonen de overslagvolumes van conventioneel stukgoed (zoals staal en fruit, red.) een opwaartse trend.
CEO Jacques Vandermeiren ziet de kentering graag komen. “De eerste zes maanden waren zeker niet zonder uitdagingen”, stelt Vandermeiren. “Maar ondanks het fragiel economisch klimaat en de boerenprotesten, knopen we opnieuw aan met positieve cijfers en zelfs een versterking van de groei in het eerste kwartaal. We zijn dus goed op weg om van 2024 een jaar te maken waarin we op alle vlakken veel verwezenlijken.”
Tweedehandsauto’s doen het slecht
Roll-on/roll-off trafieken, waarvan de overslag van wagens een voorbeeld is, blijven dalen. Met -5,7% gaat het slechts om een lichte verbetering ten opzichte van het einde van het eerste kwartaal. De congestie die de haven al geruime tijd teistert, houdt dus aan. Het havenbedrijf wijt dat aan het gewijzigde businessmodel van de automerken: met stockopbouw in de havens, een dalende marktvraag en vertraagde exportbewegingen door de omvaart langs Kaap de Goede Hoop. Dat alles resulteert in een daling van de overslag van vervoermateriaal met 13,2%. Vooral tweedehandsauto’s doen het erg slecht.
Bulk
De droge bulk, bestaande uit bijvoorbeeld granen, steenkool en zand, blijft op hetzelfde niveau trappelen. Toch zou dit segment het al beter doen dan tijdens het eerste kwartaal. Vooral de overslag van meststoffen zijn opnieuw populair. Na de sancties tegen Rusland nam de sector van de meststoffen nog een ferme duik. Ook bouwmaterialen doen het goed. De overslag van steenkool valt terug met 40%.
Tot slot is er de vloeibare bulk, zoals bijvoorbeeld stookolie. Net zoals de droge bulk blijft de vloeibare ter plaatse trappelen. Benzine (18 procent) en stookolie (10 procent) stijgen wel vrij sterk, terwijl de overslag van diesel daalt met 20% en die van lng met 6%. Opvallend, ondanks de negatieve spiraal waar de chemische industrie al eventjes in zit, resulteert een herstellende vraag in een stijging van de overslag van chemicaliën met 6,7%.