De nieuwe Markiezaat Container Terminal zal de huidige terminal, die zich aan de Vierlinghweg bevindt, vervangen. Die vernieuwingsoperatie was al langer een plan, maar H.Essers maakt er nu versneld werk van. “De huidige ligging is immers niet optimaal”, aldus Gert Bervoets. “Een eerste argument is de geluidshinder voor de buurtbewoners. Daarnaast betekent de binnendijkse ligging dat alleen kleinere schepen de terminal kunnen bereiken, omdat ze door de smalle sluis moeten. En die zijn bovendien afhankelijk van de werkuren van de brugwacht. Tot slot heeft de terminal zijn maximale capaciteit bereikt. Qua oppervlakte en faciliteiten voldoet hij niet langer aan de steeds groeiende vraag van klanten. De site aan de Vierlinghweg zal op termijn vrijgemaakt worden en daarna mogelijk ruimte bieden aan kleine waternijverheid.”
De terminal krijgt een versterkte kademuur van 325 m lang. Daarnaast wordt binnendijks tot een totaal van 220.000 m² aan magazijnruimte gebouwd. Twee containerkranen zorgen er voor het efficiënt stapelen en verplaatsen van de containers. Op de huidige locatie worden 140.000 TEU per jaar behandeld. De nieuwe terminal zal een capaciteit hebben van 250.000 TEU per jaar. “De bouw van de nieuwe terminal sluit aan bij onze groeistrategie en onze ruimere positionering in Nederland. We willen onze klanten totaaloplossingen bieden, gaande van opslag en multimodaal transport tot value added services. Daarom investeren we voortdurend in systemen om onze aanpak efficiënter, veiliger en duurzamer te maken. En die strategie werpt zijn vruchten af, want de vraag naar onze logistieke oplossingen blijft toenemen. We hebben dus ook nood aan voldoende ruimte om aan die vraag tegemoet te blijven komen.”
Strategische ligging voor binnenvaart
H.Essers koos de nieuwe locatie vanwege de strategische ligging van Bergen op Zoom, centraal tussen de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. De nieuwe locatie ligt ideaal aan het druk bevaren Schelde-Rijn Kanaal. Op die manier biedt de logistieke speler zowel warehousing en activiteiten met toegevoegde waarde, maar ook transportoplossingen over het water voor bedrijven uit de regio die willen importeren en exporteren via de zeehavens. Daarnaast zal de Markiezaat Container Terminal ook dienen om containerladingen van binnenschepen te consolideren, want de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam lossen alleen binnenschepen met een minimum aantal containers aan boord. Zo vermijdt H.Essers dat die containers over de weg moeten.
“We zetten de komende jaren sterk in op transport via het binnenwater”, vertelt Gert Bervoets. “Zo werken we met Port of Limburg in België aan een gelijksoortig project. Met de komst van de Markiezaat Container Terminal beschikken we binnenkort over multimodale corridors van Genk tot Antwerpen én van Antwerpen tot Rotterdam.”
Nu de verkoopovereenkomst getekend is, start H.Essers in januari 2022 met het indienen van de vergunningaanvraag. In 2023 hoopt H.Essers zijn vergunning te krijgen en te kunnen starten met de bouw. Uiteindelijk moet de Markiezaat Container Terminal in 2024 operationeel zijn.