KALLO – Gyproc, dat deel uitmaakt van de Franse wereldleider in bouwmaterialen Saint-Gobain, heeft de groene gemaakt. Het schakelt over op LNG-trucks en gaat ook schepen inzetten, waardoor het bedrijf met hoofdzetel in Kallo vrachtwagens van de baan houdt. “De inzet van LNG-trucks is een belangrijke stap richting duurzaam ondernemen op alle vlakken”, zegt Rini Quirijns, ceo van Gyproc.
Gyproc, marktleider in gipsoplossingen, werkt voor de overschakeling naar LNG-trucks samen met Group-GTS, dat ook een vestiging heeft in Kallo. “We proberen te werken aan meer gezonde lucht voor iedereen”, legt ceo Rini Quirijns uit. “Daarom zijn we voor onze binnenlandse transporten vanuit Kallo met onze vrachtwagens overgeschakeld van diesel naar LNG. Zo dragen we ons steentje bij aan duurzamer transport en een properdere haven.”
Ben Geybels, ceo van Group-GTS: “Steeds meer klanten hebben een klimaatbeleid en willen dat wij CO2-emissies verlagen. De meesten zijn evenwel niet bereid om meer te betalen voor hun transporten. Maar als we de vooropgestelde afstanden halen, komen we met LNG goedkoper uit dan met diesel, met een beduidend lagere milieu-impact. En dat met dezelfde rijprestaties, dat hebben de tests bevestigd.”
Binnenschepen inzetten
De LNG-trucks zijn voor Gyproc niet de enige manier om in te zetten op duurzaam transport. “Bij Gyproc vinden we het leven te kort om in de file staan”, zegt ceo Rini Quirijns. “We vinden het belangrijk om ook in andere groene trends mee te gaan.” Zo zet het bedrijf ook binnenschepen in om grondstoffen aan te leveren en afgewerkte producten te vervoeren.
Recent schakelde Gyproc over naar een nieuw soort binnenschip: de Pallet Shuttle Barges. Het werd specifiek ontwikkeld om op een efficiënte manier goederen op pallets te vervoeren, gaande van bouwmaterialen tot consumptiegoederen, stukgoed, rolcontainers en trailers. Met één zo’n binnenschip, dat een laadvermogen van 300 ton heeft, haalt Gyproc per traject 13 vrachtwagens van de weg.
Gyproc België, opgericht in 1957, is marktleider in gipsoplossingen in de binnenhuis- en ruwbouwafwerking en stelt een 240-tal mensen te werk. Op het hoofdkwartier in Kallo worden gipskartonplaten geproduceerd. Het bedrijf distribueert van hieruit ook natte pleisters en platen voor de Belgische, Nederlandse, en Franse markt.