Gyproc kiest voor het binnenschip

gyprocGyproc in Kallo heeft opnieuw een binnenschip beladen met zo’n 700 paletten aan platen voor Amsterdam. Daarmee wordt een experiment kennelijk een langetermijnoperatie. “Een binnenschip vervangt liefst 40 vrachtwagens,” zegt marketing manager Herman Van Der Schoepen. “Binnenvaart is bovendien 35% zuiniger op het vlak van CO2-uitstoot.

Gyproc heet vandaag de facto Saint-Gobain Constructions Products Belgium. Het bedrijf is enkele tijd terug vanuit Wijnegem verhuisd naar Kallo waar nieuwe installaties voor de aanmaak van Gyproc platen gerund worden. De onderneming is in handen van de Franse groep Saint-Gobain.

Het vervoer van Gyproc-platen naar de klanten heeft nogal wat voeten in de aarde. Het gaat immers om nogal wat wat volume. De transporten worden doorgaans met vrachtwagens gedaan. “Maar in de huidige fileproblematiek zien we toch naar alternatieven uit,” zegt Herman Van Der Schoepen. “Het binnenschip bood ons in dit opzicht mooie mogelijkheden. De schepen kunnen hier in Kallo aanleggen aan onze steiger en vlot beladen worden. We hebben onderhand al drie binnenschepen naar onze klant, de bouwmaterialengroep Van Keulen in Amsterdam gestuurd. Die transporten zijn perfect verlopen. Ook onze klant was heel tevreden. Wij kijken dus uit of we van de binnenvaart eventueel een gedegen alternatief kunnen maken voor het wegtransport.”

Niet dat de kostprijs per binnenschip ten aanzien van het wegtransport ondertussen al in het voordeel van de schipperij zou spelen. Dat is hoegenaamd kennelijk nog niet het geval. Maar Gyproc kiest in dit opzicht dan wel voor het milieuvriendelijk durzaamheidsaspect van de transporten en sluit niet uit dat er op lange termijn effectief omgeschakeld wordt.

Saint-Gobain Construction Products Belgium tekent in Kallo voor een omzet van zo’n 100 miljoen euro. De fabriek in het Waasland werkt ook voor nogal wat zusterbedrijven in de groep. De onderneming stelt zo’n 200 mensen tewerk.