Het is nog enkele maanden wachten op een officiële milieuvergunning. De Group van Loon wil een ontgassingsinstallatie voor tankcontainers bouwen in Kallo. Het bedrijf wil daarmee vooral ook nieuwe internatioanle klanten aantrekken.
Cor Van Loon begon destijds in 1954 nog met een aardappelhandel. Zijn overstap naar het wegtransport legde de weg open voor de tankcontainertransporten waarmee zijn zoon Cornelius (Willy) later doorging. Het Antwerpse bedrijf bouwde oa. goede relaties op met het Duitse Hoyer. Tot Hoyer zelf in de business stapte en Cor Van Loon & Zoon opnieuw diende te diversifiëren in andere richtingen. De herstelling van tankcontainers, het nazicht en de hertesting was vanaf 1998 een nieuwe toekomst voor het bedrijf. Met het aantreden van Günther Van Loon in 1997 ging het steeds sneller. Er wordt een nieuw tank- en silo cleaning station gebouwd waarmee steeds meer nieuwe klanten aangetrokken worden.
In 2007 waren de terreinen van de firma te klein geworden en werden de eerste stappen richting Linkeroever gezet. Op dat moment werd Van Loon helemaal geherstructureerd:
Op Rechteroever bleven:
* Antwerp Tank Repair (ATR)dat aan herstellingen doet.
* Antwerp Tank Cleaning (ATC) dat tanks opkuist.
* Transport Van Loon dat teruggaat op de oorspronkelijke vervoersactiviteiten van de groep.
Op Linkeroever kwamen:
* Antwerp Refurbushing Plant (ARP). ARP zag zijn naam onlangs gewijzigd in Antwerp Tank & Special Logistics (ATSL). ATSL verzorgt de dienstverlening voor tankverhuurders en industriële eigenaars.
* Gas Equipment , Testing & Services (GETS). GETS zou gascontainers testen, renoveren, aanpassen en herstellen.
“Wij hebben eerder zo’n 4 miljoen euro geînvesteerd in onze nieuwe accomodaties in Kallo”, zegt Günther Van Loon. “Wij hebben er twee werkplaatsen met luifelsysteem opgetrokken met een totale oppervlakte van liefst 7.500 vierkante meter. In een van de twee werkplaatsen is een specifieke hal gereserveerd voor de ontgassingsactiviteiten.”
Volgens Günther Van Loon hebben tankcontainers een grote toekomst. 80% van het transport gebeurt nog steeds in vaten. Tankcontainers zijn een sterk alternatief. Elk jaar worden er nog 10% bijgebouwd. Vandaag zijn er 350.000 eenheden. Voor veel bedrijven vormen lege ongereinigde tankcontainers een heus probleem. Ze moeten ze ofwel zelf reinigen ofwel op zoek gaan naar ontgassingsinstallaties, veelal ver van hun eigen productiesite. “Met GETS hopen we dan ook veel firma’s ervan te overtuigen om die ontgassing aan ons toe te vertrouwen. Het is een internationale markt waarop wij sterk kunnen doorgroeien.”
Voor de eerste maanden rekent GETS op een doorgang van zowat 500 containers. Dat kunnen er veel meer worden. “Dit is een niche waarin we willen uitblinken.”
De Group Van Loon werkte verleden jaar een omzet bijeen van 25 miljoen euro. Het bedrijf stelt 200 mensen tewerk. Daarvan 30 in Kallo. Dat kunnen er op termijn 50 worden.