In het CGLI-netwerk zit sinds kort een echte grote spin. Het Duitse Spider Freigths is immers toegetreden tot de internationale organisatie. Het CGLI is als netwerk van zelfstandige expediteurs destijds opgezet vanuit het Antwerpse CargoLogin.
“We willen ons als CGLI van andere grote netwerken onderscheiden door ons zowel te specialiseren als te verticaliseren”, zei medestichter van de organisatie, Raymond Van Achteren destijds. Van Achteren had toen net zijn eigen bedrijf CargoLogin opgestart en wilde dat ook internationaal onderbouwen. Hij zocht daartoe naar contacten met andere onafhankelijke expediteurs. Het ging erom zoveel mogelijk verschillende disciplines binnen één en hetzelfde netwerk te krijgen.
Het CGLI was in die mate succesvol dat er op korte termijn antennes in nagenoeg 75 verschillende landen konden opgericht worden.
Met de toetreding van de Duitse Spider Freight Networks wordt binnen het CGLI een tweede lijn uitgetekend. Het gaat er nu om de groep ook verticaal uit te bouwen. De Spider Freight Networks is een internationaal netwerk van zogenaamde car shippers. Die spitsen zich toe op het vervoer van oldtimers, ralley- en toerismewagens, enz. De groep biedt evenwel ook toegevoegde waardediensten aan zoals homologatiepapieren, douaneformaliteiten, inspectiediensten enz. In de aansluiting met het CGLI-netwerk willen de Duitsers kennelijk ook gebruik maken van de haven van Antwerpen die internationaal bekend staat als een draaischijf van tweedehandswagens.
CargoLine zelf doet het ondertussen uitstekend. Het bedrijf runt een eigen vestiging in Antwerpen en Zeebrugge, is actief op Zaventem en heeft ook verscheidene kantoren in het buitenland. CargoLine is als expediteur gespecialiseerd in het vullen van speciale containers en het inschepen van ongewone cargo. Het bedrijf mikt voor dit jaar op een omzet van zowat 20 miljoen euro.