Think Twice is klaar voor een grote stap. De keten voor vintagekledij heeft al vier winkels op een zakdoek van elkaar in de Kammenstraat, de Nationalestraat, de Jezusstraat en de Lange Klarenstraat en nu komt daar nog eentje bij.
“Het wordt een gigantische winkel in een pand van 500 vierkante meter met plaats voor 7000 stuks. De winkel komt er in een leegstaand pand in de Twaalfmaandenstraat, dat is een zijstraat van de Meir die botst op de mooie Handelsbeurs. Het was tijd voor ons om groot te denken.”
Vijf winkels op een paar honderd meter van elkaar zijn volgens Van Eersel geen overkill, in tegendeel. “Dat is juist ons concept. In Gent hebben we ook een paar winkels dicht bij elkaar. We werken altijd met verschillende winkels in een driehoek of vierkant in één stad. Omdat we alleen tweedehands verkopen zijn alle stuks in de winkel uniek. Heb je drie H&M’s in één straat, dan zul je daar altijd hetzelfde aanbod vinden, bij ons kunnen klanten van winkel naar winkel gaan en snuisteren. Veel klanten gaan automatisch naar alle winkels in één trip.”
En dat doen almaar meer mensen. Want vintage is in. Glen maakt wel duidelijk het verschil tussen tweedehands en vintage. “Het is moeilijk om daar echt een definitie op te plakken, maar bij ons zul je geen trui van Zara vinden, wel een kwaliteitsvolle broek van Levi’s uit de jaren 90 bijvoorbeeld. Voor 18 euro. Wij werken vooral met oudere kledij uit oudere trends die terugkeren. Al die kleren komen van over heel de wereld en worden bij ons moederbedrijf in Litouwen gesorteerd en gewassen. Twee keer per week rijdt er dan een vrachtwagen vol kledij onze contreien uit.”
Think Twice landde vijftien jaar geleden in ons land. Toen had tweedehands kledij nog een stoffig imago. Daar blijft vandaag niet meer veel van over. “Het imago is echt veranderd. We zijn niet meer beschaamd om tweedehands te kopen, het is cool geworden. Het is vaak leuker om te zeggen dat je een vintage Chaneltas gevonden hebt dan dat je er gewoon eentje nieuw bent gaan kopen in de winkel. Niet alleen jongeren vinden de weg naar ons, maar er komen ook veel vijftigers en zestigers over de vloer die terug de kwaliteit van vroeger zoeken. Jongeren kopen vandaag graag kledij zoals in de nineties. Het mag allemaal groot zijn en los zitten, de maat doet er minder toe.”
En vintage blijft ook gewoon vooral een goedkoper en ecologisch alternatief voor nieuwe kledij uit de fast fashion industrie. “De prijzen om kledij aan te kopen stijgen voor ons ook, maar we rekenen dat niet door aan de klant. We willen democratisch blijven. Een tiental keer per jaar maken we de winkels ook helemaal leeg met onze kortingsdagen. Dan bereiken we weer mensen die anders uit de boot vallen met kledij voor één tot vijf euro. De dag erna hangt er een volledig nieuw gamma in de winkel.
De uitbreiding in Antwerpen is nog maar het begin voor Think Twice. “Er komen zeker nog winkels bij. We kijken momenteel ook naar Nederland. Verder hebben we sinds een jaar ook een webshop, maar voor ons draait het vooral om de fysieke winkels. We vinden het belangrijk om aan jobcreatie te doen in de winkels. En onze klanten vinden het ook leuk om in de winkel stuks uit te zoeken, te voelen en te passen.
Op 20 januari opent de nieuwe vestiging. Think Twice belooft ook nog een grote verrassing voor de nieuwe winkel. Maar daarover binnenkort meer.