“Wij zijn het grootste onbekende bedrijf ter wereld”, zegt Mark Dirckx, CEO van Equans in België en Luxemburg. Zijn bedrijf is wereldleider in ‘multitechnische diensten’, een vage term die erop neerkomt dat het bedrijf actief is in een waslijst aan sectoren, van de aanleg van tramsporen tot de bouw van gigantische transformatoren voor windparken op zee en loodsen voor de nieuwe F-35-straaljagers.
Een van de activiteiten waar het miljardenbedrijf fors op wil inzetten, is de verduurzaming van de transportsector. “België moet de CO2-uitstoot nog stevig naar beneden brengen om tegen 2030 de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen”, zegt Dirckx. “Een kwart van de uitstoot komt van transport, daar is dus nog veel te rapen.”

Wat is Equans?
-
Deel van de Franse holding Bouygues
-
Tot enkele jaren geleden bekend onder de naam Fabricom
-
Actief in twintig landen
-
90.000 medewerkers, waarvan 9.500 in België
-
19,2 miljard euro omzet in 2024, waarvan 2,2 miljard euro in België
-
Actief op meer dan zestig Belgische sites
Op dit moment komt zo’n 100 miljoen euro van Equans’ Belgische omzet uit decarbonisatieprojecten in transport. Binnen het bedrijf zijn er in ons land 150 mensen mee bezig. Een bescheiden aandeel dus, maar dat wil Equans in de komende jaren verdubbelen. “We willen daar onze focus op leggen en serieus groeien”, zegt Dirckx.
Project van 30 miljoen
In Antwerpen spelen zich enkele van Equans’ belangrijkste projecten af. Zo haalde het van de stad een contract voor de aanleg van 24 walstroomkasten binnen, goed voor 30 miljoen euro. De kasten komen in de dokken van de stadshaven, aan de cruiseterminal aan Het Steen en op het centrale deel van de Scheldekaaien.
Walstroominstallaties zorgen dat binnenvaartschepen en riviercruises langs de kaai kunnen inpluggen en hun dieselgenerator niet moeten gebruiken. “Dat zorgt voor minder uitstoot van CO2, maar ook voor minder fijn stof en lawaai”, zegt projectmanager Rob Lacroix. “Op dit moment zijn al vijf kasten operationeel. Equans is verantwoordelijk voor de installatie, stroomlevering en het onderhoud de komende dertig jaar.”

“Walstroominstallaties zorgen voor minder uitstoot van CO2, maar ook voor minder fijn stof en lawaai.”
Rob Lacroix
Niet alleen in de binnenstad, maar ook in de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent bouwt Equans walstroominstallaties. Die zijn bedoeld voor grotere schepen en dus een stuk groter dan de kasten aan het Bonapartedok. “In 2030 moeten steden en havens verplicht walstroom kunnen aanbieden”, zegt Lacroix. “In de haven zijn de terminaluitbaters verantwoordelijk voor de installatie. Daar is nog veel werk aan de winkel.”
Bij een walstroominstallatie voor grote vracht- en cruiseschepen komt dan ook veel meer kijken dan gewoon een zekeringkast op de kade installeren. “Die kasten vragen enorm veel stroom, dus je moet verregaande aanpassingen doen om het net niet te overbelasten. Daarnaast zijn er tal van aanpassingen die moeten gebeuren, bijvoorbeeld om te zorgen dat ook een Amerikaans schip — dat een andere stroomfrequentie heeft — ook kan aansluiten.”
Elektrische vrachtwagens
Equans stond ook in voor de bouw van het grootste laadstation voor elektrische trucks van Europa. Die opende vorig jaar in de Antwerpse haven, op truckersparking Ketenis op de linkeroever. Naast dat station met twintig laadpunten bouwde Equans ook mee aan een tweede station op parking Goordijk, op rechteroever, met tien laadpunten. De markt voor elektrische vrachtwagens staat nog in de kinderschoenen, maar volgens uitbater Milence is het al een aantal keer gebeurd dat alle laadstations op hetzelfde moment bezet waren.
Twee van de laadpalen op parking Ketenis zijn zogenoemde ‘megawatt charging systems’, die een elektrische vrachtwagen op 30 minuten volledig kan opladen. “Maar die hebben we meer voor de toekomst gebouwd, want op dit moment rijden er nog geen trucks rond die met die laders compatibel zijn”, zegt projectmanager Joris Briké. “Maar het is een kip-en-eiverhaal: als wij de infrastructuur zetten, zullen de gebruikers wel komen.”
