Christant moest deze ochtend niet ver rijden om samen met de nieuwe winkelmanager Ester Stevens de grote schaar te hanteren en zo de gloednieuwe Jysk officieel te openen. De Nederlandse topman van het bedrijf woont namelijk om de hoek in Brasschaat. Net zoals zes jaar geleden – toen nog in het bijzin van de inmiddels overleden Jysk-stichter Lars Larsen – was de sfeer feestelijk met ballonnen, frietjes en koffiekoeken voor de eerste kopers. Twee heel gelukkige kopers van het eerste uur kregen na loting als toemaatje een boxspring bedbodem mee naar huis.
Deze en andere vroege vogels konden nog voor Black Friday genieten van aanzienlijke kortingen tot 70% op de sowieso al niet te prijzige meubels, decoratie en allerhande praktische huisraad. Want Jysk – een verwijzing naar heimat Jutland en uit te spreken als Jusk – verkoopt al lang niet alleen maar matrassen zoals bij de prille start in 1979.
Ondergrondse parking
Jysk Schoten 2.0 staat op de locatie waar eerst Meulemeester en later Van Trier lange tijd Renaults verkocht en hersteld hebben, vlak naast restaurant Villa Doria. De garage werd volledig gesloopt. “Onze gloednieuwe flagshipstore is met bijna 2.000 m² twee keer zo groot als de oude winkel. Ook is er nu een ondergrondse parking waar klanten gratis kunnen parkeren”, aldus een trotse Christant.
Deze winkel is in één klap één van de grootste van de Benelux. “In omzet wordt dit zelfs de grootste van allemaal”, zegt country director Frank Christant van Jysk in België, Frankrijk en Nederland. “Voor ons betekent dit een enorme investering, die laat zien dat we vastberaden zijn om nog verder te groeien.”
Honderd winkels
Jysk heeft de ambitie om het aantal winkels in België snel uit te breiden. Na de eerste Jysk in Schoten volgden er tot vandaag al 56 andere in Brussel, Vlaanderen en Wallonië. Dat moeten er volgens de expansieplannen van Frank Christant op korte termijn zeker honderd worden.
Door de snelle groei van Jysk in België was er ook behoefte aan een nieuw hoofdkantoor. Dat werd vlak naast de nieuwe winkel opgetrokken. In totaal telt het bedrijf al zevenhonderd medewerkers in België, waarvan er zo’n dertig zijn gestationeerd op het kantoor in Schoten. Wereldwijd beheert Jysk intussen 3300 winkels, verdeeld over vijftig landen.
“We zijn echt toe aan een volgende stap. Op onze nieuwe locatie hebben we meer werkplekken, vergaderruimtes en een betere connectie met de winkel. We trekken bovendien ons Scandinavisch DNA volledig door in een lichtrijk en ruim kantoor, waar ook ruimte is voor informele gesprekken en gezelligheid”, zegt HR-manager Lana Mannaerts.
Sofacompany
Opvallend en ook nieuw: Jysk krijgt in Schoten voor het eerst het gezelschap van zusterbedrijf Sofcacompany, eveneens onderdeel van Lars Larsen Group. Deze winkel is zoals de naam doet vermoeden gespecialiseerd in comfortabele maar toch design bankstellen en was al aanwezig in het centrum van Antwerpen aan de Mecheslesteenweg. Aan de Bredabaan beschikt de winkel nu over bijkomend zeshonderd m² showroom en een aparte ingang. Ook werd een doorgang gecreëerd in het gebouw, zodat klanten eenvoudig van Jysk naar Sofacompany kunnen en omgekeerd.
De opening van de flagshipstore in Schoten betekent om nog een andere reden een mijlpaal voor Jysk. Hiermee zijn alle Belgische winkels nu omgebouwd naar het nieuwste winkelconcept van de retailer. Ze zijn voorzien van een stijlvolle houtlook vloer, sfeervolle verlichting en het assortiment wordt er best aantrekkelijker gepresenteerd. Helemaal anders dan de stapelruimte die de eerste Jysk in Schoten was.
Burgemeester
“We hebben dit nieuwe winkelconcept eerder met succes geïntroduceerd op andere locaties. Het leidt tot meer inspiratie, meer tevreden klanten en daardoor ook meer omzet”, getuigt Frank Christant, die bij de opening in Schoten ook gefeliciteerd werd door de Schotense burgemeester Maarten De Veuster (N-VA) en zijn schepen voor Lokale Economie Véronique D’Exelle.
Jysk wordt wel eens smalend de Deense Ikea genoemd. Het bedrijf, dat toch wel in een lagere divisie speelt van de Wooninrichting League, vindt die geuzennaam niet zo erg. “Wij streven wel naar een veel nauwer contact met onze klanten. Die moeten ons overal en snel kunnen vinden en daarom hebben we veel meer winkels dan Ikea”, liet Frank Christant zich eerder ontvallen.