Groep Van Remoortel gaat internationale markten op

frietDe Groep Van Remoortel heeft een contract afgesloten met de Brits-Nederlandse voedingsproducent Unilever. De dochteronderneming Remo-Fresh levert het soepmerk Knorr rauwe aardappelblokjes als bindmiddel voor de soep. De Groep Van Remoortel gaat daarmee steeds verder de internationale markten op.

De Groep Van Remoortel is vooral bekend voor zijn andere dochteronderneming, Remo-Frit. Het bedrijf uit Verrebroek levert verse frieten aan nagenoeg zeven op de tien frietkoten in het land. Remo-Frit is door Jozef Van Remoortel opgezet toen zijn landbouwbedrijf in de expansie van de Antwerpse haven op de Linkeroever voor een groot gedeelte onteigend werd. Jozef Van Remoortel ging zijn aardappelen verkopen aan de frituristen, zag het gat in de markt toen de frietkoten om geschilde aardappelen vroegen en zorgde in de samenwerking met Air Liquide voor de versheid van de aardappelen in de verpakking. Remo-Frit werd in enkele jaren tijd een enorm succes.

Maar daar bleef het niet bij. In de sterke expansie van de markt zette Jozef Van Remoortel ook Remo-Fresh op, een bedrijf dat geblancheerde en gepasteuriseerde aardappelproducten voor supermarkten, bedrijfsrestaurants en grootkeukens op de markt zette. Het contract met Unilever/Knorr is zoveel als een bevestiging van de internationale uitstraling die het bedrijf onderhand gekregen heeft.

De Groep van Remoortel tekende verleden jaar voor een omzet van 35 miljoen euro en stelt vandaag 70 mensen tewerk. Het ging al die tijd ontzettend hard. In bepaalde jaren werd een groei van meer dan 25% opgetekend. Een expansie die in de komende jaren ongetwijfeld zal verder gezet worden. Nu de groep steeds internationaler gaat worden almaar meer deuren geopend. Onlangs heeft een Zweedse rederij uit Scandinavië een contract betekend voor de belevering van haar 28 schepen bv.

On een breed weekeind interview met de krant De Tijd geeft Jozef Van Remoortel ondertussen wél aan dat het tijd wordt om de fakkel door te geven. De voorzitter van voetbalclub Waasland-Beveren heeft de leiding over het bedrijf geleidelijk aan door aan zijn twee dochters en zijn twee schoonzonen. (Een andere dochter leidt de familieboerderij). De pater familias trekt zich effectief voorzichtig terug uit het bedrijf. Alhoewel dat inderdaad niet makkelijk is. “Iets dat je hebt opgestart laat je niet zomaar los. Ik heb hier nog een kantoor maar ik moet hier feitelijk niet meer zijn. Ik zal wat meer gaan genieten. En meer bezig zijn met voetbal. Als voorzitter en hoofdsponsor van Waasland-Beveren.”