Groep Heavy Logistics groeit sterk door

heavyheavyMet een omzet van 33 miljoen euro is de Groep Heavy Logistics vandaag al niet meer weg te denken uit de dagdaglijkse activiteiten in de Antwerpse haven. Het familiebedrijf rond Joris Leonaers heeft zich gepositioneerd als specialist in uitzonderlijke ladingen en werkt in dit opzicht totaaloplossingen uit. De groep is inmiddels opgesplitst in vier aparte vennootschappen/exploitatiemaatschappijen.

De haven van Antwerpen verwerkt wel vaker grote ladingen als machines, transportvoertuigen, chemie-installaties of complete industriële projecten. De haven heeft er een heel eigen reputatie door gekregen. De inzet van de havenarbeiders is daar overigens niet vreemd aan.

Heavy Logistics is mee groot geworden in die snelle expansie. Joris Leonaers zette zijn bedrijf op in 1983 en spitste zich aanvankelijk vooral toe op het vervoer van CBC-machines en zogenaamd transshipment. In de loop van de jaren zijn die activiteiten geleidelijk aan gediversifieerd in verschillende richtingen. Het werden evenveel gespecialiseerde divisies die elk hun eigen weg konden gaan.

Dit neemt niet weg dat de divisie Heavy Lifting and Handling nog altijd de internationale reputatie van de groep uitdraagt. Het bedrijf geeft van zichzelf aan dat geen enkele klus te zwaar is voor zijn hijskranen. Het verplaatsen en monteren van zware lasten en machines is overigens een specialisatie die weinig concurrenten het bedrijf zullen nadoen.

Heavy Logistics zorgt van zijn kant voor het eigenlijke vervoer van de uitzonderlijke lasten. Uiteraard tot op het terrein van de klant.

Heavy Pilots and Permits is een kleinere vennootschap die de ervaring op het vlak van vergunningen voor uitzonderlijk transport commercialiseert. De specialisten van het bedrijf hebben een uitzonderlijke kennis van alle wetgevingen en reglementeringen terzake.

Heavy IWD tenslotte organiseert voor CNC-machinefabrikanten de logistiek van bij de aankomst in Antwerpen tot de eindbestemming. De divisie heeft overigens onlangs een joint venture opgezet met Gosselin in Deurne waarbij het bedrijf meteen ook de faciliteiten van het Albertkanaal kan gebruiken en de capaciteit van zijn magazijnen kan verhogen.