Bolckmans Foto: koen fasseur

Groep Bolckmans realiseert met Europese steun in één klap driehonderd laadpunten

BRECHT - Groep Bolckmans, specialist in residentieel en bedrijfsvastgoed aan de Vaartdijk in Brecht, trekt de kaart van groene energie. Zes jaar geleden realiseerde de groep al een eigen windmolen in Olen. Daar zijn nu 320 laadpunten bijgekomen op verschillende sites in Vlaanderen, in het kader van het Europese programma Clean Power for Transport.

Vlaanderen wil tegen 2030 een CO2-emissiereductie van 23% realiseren en werkt inzake Clean Power for Transport mee aan de Europese strategie van duurzame en slimme mobiliteit. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) wil tegen 2025 30.000 extra laadpalen voor personenwagens. Ondernemers helpen daarbij.

Vlaanderen lanceerde een oproep en daarin werd het project van Groep Bolckmans geselecteerd. “Met onze 320 laadpunten, gelinkt aan groene energie van onze eigen windmolen in Olen, eindigden we in de toptien tussen grote spelers”, vertelt gedelegeerd bestuurder Ronny Bolckmans.

 

“Zonder fysiek een kabel te leggen naar onze verschillende sites, kunnen we via de laadpalen toch onze groene energie delen. In Olen produceerden we meer energie dan we zelf verbruikten en dat ging tot nu naar het elektriciteitsnet.”

“Maar we willen zo veel mogelijk zelfbedruipend zijn op energievlak. Zo leggen we op al onze gebouwen zonnepanelen en werken we aan verschillende andere projecten voor windenergie. De bouw van onze tweede windmolen in Maasmechelen start in november.”

 

Openbare laadpalen

De 160 laadpalen zijn goed voor een totale investering van 1,2 miljoen euro. Hierop genoot Groep Bolckmans 20% Europese steun. “De elf palen en dus 22 laadpunten hier op de parking aan de Vaartdijk in Brecht kosten 175.000 euro, de twee laadpalen aan FD Bikes in Sint-Lenaarts 10.000 euro.”

Deze zijn niet alleen voor eigen gebruik van medewerkers van Groep Bolckmans en de huurders van hun gebouwen. “Het opzet is om op termijn een volledig elektrisch wagenpark uit te bouwen. Vandaag rijdt ongeveer de helft van onze vloot elektrisch.”

 

Deze laadpalen zijn openbaar toegankelijk. “De eerste jaren zijn deze laadpalen nog niet rendabel, maar we verwachten dat er binnen vijf jaar veel meer elektrisch wordt gereden.”

Het rendement was echter niet de eerste bekommernis van de CEO. “We zijn veel met duurzaamheid bezig. We zouden ook zonder Clean Power for transport overschakelen op elektrisch rijden.”

www.groepbolckmans.be