Tweedehands kopen ruikt niet langer meer naar armoede. Steeds meer mensen vinden de weg naar de winkels voor tweedehandsgoederen. Sinds enkele weken kunnen klanten nu ook terecht bij Troc.com in Sint-Niklaas. Troc.com zag zijn omzet verleden jaar in België stijgen met 5% tot 29 miljoen euro.
De nieuwe winkel in Sint Niklaas wordt geleid door Steven Hendrickx. Hij was 7 jaar verantwoordelijk voor het Troc.com filiaal in Wilrijk en stond later in voor de expansie van de keten in Vlaanderen. Met Troc.com Wilrijk scheerde hij hoge toppen: de winkel was niet van het podium weg te denken in de maandelijkse Europese ranglijst van best presterende Troc.com winkels. Na een leerrijke periode achtte hij de tijd rijp om zelf een winkel te openen in Sint-Niklaas. Een geschikte locatie vond Steven in het gebouw waar vroeger Drukkerij V.D. gevestigd was. De winkel heeft een 50-tal eigen parkeerplaatsen en ligt op wandelafstand van het station.
Op een oppervlakte van 1.600m² vinden klanten er niet enkel kwaliteitsvolle tweedehandsartikelen, maar ook nieuwe meubelen, decoratieartikelen,… uit faillissementen, overstocks en eindereeksen.
Troc.com Sint-Niklaas werd ingericht volgens het nieuwe winkelconcept van de keten. Dit houdt een nieuwe indeling van de winkel in die de bezoekers een nog leukere winkelervaring en een betere visibiliteit van het aanbod moet geven. Zo is er een aparte multimediahoek voorzien voor dvd’s, cd’s, games, elektronica- en multimediaproducten. De winkel heeft eveneens een ruime fietsenafdeling en delen van de ruimte zijn voorbehouden voor tapijten, nieuwe matrassen en uiteraard vintage artikelen. Ook voor wijnen werd een apart hoekje voorzien.
Steven Hendrickx: “Dagelijks komen heel wat mensen bij Troc.com langs op zoek naar goede koopjes en exclusieve spullen om het interieur van hun woning uniek te maken. Meubels en decoratie-artikelen uit de jaren 50, 60 en 70 zijn bijvoorbeeld immens populair. Je zou zelfs kunnen stellen dat alles wat niet uit deze decennia komt, ongelooflijk passé is. Voor velen wakkeren deze spullen een jeugdsentiment aan; ze worden meegenomen op een onvervalste trip doorheen de geschiedenis.”
Momenteel stelt Troc.com Sint Niklaas viermensen – waaronder de zaakvoerder – te werk. Op termijn zou er ruimte zijn om 2 extra werknemers aan te werven.
Naast het beproefde depotverkoopconcept – waarbij verkopers hun geld ontvangen eens de goederen verkocht zijn – biedt Troc.com Sint-Niklaas de klant ook de mogelijkheid om meteen het geld te innen wanneer de producten worden binnengebracht. “De cash-aankoop werd ingevoerd op vraag van de klanten. Zo hebben wij hiervoor een aparte toonbank geïnstalleerd in de nieuwe winkel. Naar schatting 20% van de binnengebrachte goederen wordt cash aangekocht en deze vorm blijft aan belang winnen”, aldus Hendrickx.
Dienstverlening
Wanneer een woning of appartement leegemaakt moet worden, dan is dat vaak een emotioneel gebeuren. Troc.com Sint-Niklaas kan dit echter volledig voor zijn rekening nemen: de kwaliteits- en waardevolle goederen worden cash aangekocht of in depot genomen in de winkel en de andere goederen worden naar een kringwinkel of het containerpark gebracht. “Troc.com staat al bekend als de keten waar je goede koopjes kan doen. Daarnaast wil Troc.com Sint-Niklaas zich naar zijn klanten toe profileren als aanbieder van een totale dienstverlening wanneer een woning moet worden leeggemaakt. Zo kan het Troc-concept een zegen zijn in moeilijke omstandigheden zoals bij overlijdens, plotse verhuizingen en echtscheidingen”, aldus Steven Hendrickx. Verschillende andere winkels van Troc.com bieden deze dienst eveneens aan.
Met de opening van Troc.com Sint-Niklaas telt de groep nu 31 winkels in België, waarvan 10 vestigingen in Vlaanderen, 5 in en rond Brussel en 16 in Wallonië. Eerder dit jaar kwamen er met Troc.com Clabecq en Troc.com Ukkel al twee winkels bij. Op termijn voorziet de groep ruimte voor ten minste 40 vestigingen in België en daarbij ligt een grote rol weggelegd voor Vlaanderen. De keten is daarom nog naarstig op zoek naar franchisenemers om winkels in Vlaanderen zelfstandig uit te baten.
Pierre Boseret, de directeur van Troc.com Benelux verwacht dan ook nog een sterke groei van de tweedehandssector in de komende jaren: “Tweedehands is hip, zoveel is zeker! Niet alleen de tweedehandswinkels doen gouden zaken: meer en meer Belgen gaan op zoek naar ‘schatten op zolder’ om deze dan bij Troc.com aan de juiste prijs te verkopen. In de afgelopen jaren wisselden zo bijvoorbeeld een ets van Ensor, het meubilair van een ‘Léopoldville’ kajuit en een unieke atlas uit de 17de eeuw via Troc.com van eigenaar.” Sinds het crisisjaar 2009 zag de keten het aantal bezoekers jaarlijks toenemen met telkens gemiddeld 5%.
Uit een onderzoek dat Troc.com eind 2012 liet uitvoeren bij 1.000 Belgische consumenten, bleek dat bijna 4 op 10 Belgen (37%) vandaag meer tweedehandsartikelen kopen dan twee jaar geleden. Cd’s, dvd’s en games (38%), moderne meubelen (13%) en baby-artikelen (12%) zijn de populairste tweedehandsaankopen.
“Het nieuwe, hippe elan van tweedehands heeft ervoor gezorgd dat mensen – zowel jong als oud, arm of bemiddeld – zonder enige schroom de winkels binnenstappen op zoek naar interessante en originele koopjes om hun interieur uniek te maken,” besluit Steven Hendrickx.
Antwerpen
Troc.com telt drie vestigingen in Antwerpen: Deurne, Wilrijk en Brasschaat. Die realiseerden verleden jaar samen een omzet van pakweg 3 miljoen euro, nagenoeg evenveel als het jaar ervoor.
Frans
Troc.com is als Frans bedrijf gegroeid uit het initiatief van Jean-Pierre Boudier die in 1982 zijn eerste winkel opende in Avignon. 32 jaar later is de winkel uitgegroeid tot een keten met liefst 200 winkels in zes Europese landen. De eerste Belgische Troc werd geopend in 1996.