De Antwerpse professor Eric Van Hooydonck is door Griekenland aangezocht om advies uit te brengen bij de geplande privatizering van de Griekse havens. Professor Van Hooydonck is vanuit zijn advocatenkantoor gespecialiseerd in zeeerecht en havenaangelegenheden. Hij behandelde eerder al verscheidene geschillendossiers. Hij onderhandelde destijds voor Vlaanderen mee de Scheldeverdragen van Middelburg in 2005.
De dringende privatisering van Griekse overheidsbedrijven is een van de uitwegen waarlangs de Europese Commissie de financiële crisis in en om Griekenland hoopt op te lossen. Tot die overheidsactiva behoren ook 12 havens die van nationaal belang heten te zijn.
Het gaat daarbij vooral om de haven van Piraeus. Piraeus is vandaag de grootste passagiershaven van Europa en één van de belangrijkste containerhubs van de Middellandse Zee. Onder de te privatiseren havens is tevens Thessaloniki. Van Hooydonk zal in dit opzicht aanbevelingen moeten geven bij de organisatie van het nieuwe Griekse overheidsinstituut voor de havensector. Hij moet tevens de nieuwe ontwerpconcessies voor de te privatiseren havens reviseren. Hij werd voor deze opdracht aangewezen op basis van zijn expertise rond de juridische aspecten van havenbeheer.
Het meerderheidsaandeel van de Griekse overheid wordt binnenkort aangeboden aan de meestbiedende. Het Hellenic Republic Asset Development Fund stelde eerder voorop dat nog 8 kandidaten in de running blijven voor een belang van 67% in de haven van Thessaloniki. Onder hen APM Terminals, ICTS en DP World.
Professor Van Hooydonck runt in Antwerpen zijn eigen advocatenkantoor Eric Van Hooydonck Lawyers, zit de Federale Commissie Maritiem Recht van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit voor en leidt ook het Europees Havenrechtcentrum Portius. Hij is tevens voorzitter van de koepelorganisatie Watererfgoed Vlaanderen die eerder vergeefs probeerde de laatste Belgische Congoboot te redden van het schroot.