“Ik ben al van kleins af aan gepassioneerd door fietsen. Als student besloot ik in 2019 om een lasapparaat te kopen omdat ik een video op YouTube had gezien van iemand die zelf een bakfiets in elkaar knutselde. Dat heb ik dan zelf ook eens geprobeerd. Tijdens de coronapandemie had ik veel tijd en ben ik samen met enkele vrienden ingetrokken in een atelier op de Archipel-site in de Lange Lobroekstraat. Daar kreeg ik de smaak echt te pakken en het duurde niet lang voordat Brakfiets het licht zag”, vertelt Gertjan.
De Antwerpse fietsenmaker wil zo ecologisch mogelijk te werk gaan. “Alle onderdelen om een fiets te bouwen, kan je meestal in een doe-het-zelfzaak vinden. Maar ik wil dat mijn fietsen minstens uit 85 procent gerecycleerd materiaal bestaan. Daarom haal ik oude fietsframes op die mensen niet meer gebruiken. Die slijp ik in stukken om daarna op een creatieve manier terug aan elkaar te lassen.”
Gertjan ontwerpt de bakfietsen volledig op maat van de klant. “Momenteel ben ik bijna klaar met een bakfiets voor Brain2Freeze, een bedrijf dat vegan ijs maakt met vloeibare stikstof. Het was het meest uitdagende project tot nu toe omdat de stikstof lang genoeg koud moest blijven. Daarom hebben we eerst een 3D-model gemaakt. Daarna hebben we de fiets vorige zomer uitgebreid getest en waar nodig aangepast.”
Verlamde kat
Een ander opvallend project is het karretje dat hij maakte voor zijn verlamde kat Dyson. “Mijn vriendin is een grote dierenvriend en had Dyson meegenomen naar huis. Al snel kreeg ik het idee om een karretje te bouwen met een paar buizen die ik op overschot had. Dyson was enorm blij dat hij terug door ons appartement kon lopen”, glimlacht Gertjan.
Naast modulaire bakfietsen maakt Gertjan ook freakbikes: speciale fietsen in alle vormen, maten en kleuren. Zo bouwde hij een tallbike voor zijn vriend Magnus. Een fiets waar het zadel, stuur en de pedalen zich hoog boven de grond bevinden. “Het is makkelijker dan je zou denken om op zo een fiets te stappen. Net zoals bij een gewone fiets ga je met je voet op een van de pedalen staan. Zodra de fiets begint te bollen, zwier je je been erover. Doordat de fiets zo hoog is, kan je heel traag rijden zonder je balans te verliezen. Het is moeilijk om een pen op je hand te balanceren, maar met een bezemsteel gaat dat vaak een stuk makkelijker. Hetzelfde geldt voor fietsen.”
Velo-deelfietsen
Gertjan heeft grote plannen voor de toekomst. Zo is hij bezig aan een project voor de Nederlandse rapper Dodo. Bovendien zou Gertjan zou een eventuele samenwerking met de stad Antwerpen wel zien zitten. “Het lijkt mij super leuk om oude, kapotte Velo-deelfietsen om te vormen tot Antwerpse bakfietsen.”