ADR beverentunnel

Geen transport van gevaarlijke goederen meer door Beverentunnel

BEVEREN/ANTWERPEN – Vanaf 1 oktober 2020 beperkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het transport van gevaarlijke goederen (ADR-transport) door de Beverentunnel (R2). “Door het grote aantal ongevallen is de kans op een ernstige calamiteit groot”, klinkt het bij AWV. “Met deze maatregel wordt de veiligheid drastisch verhoogd. Het verbod is tijdelijk in afwachting van een grondige renovatie van de tunnel die in 2024 moet afgerond zijn.”

Uit een risicoanalyse van de Beverentunnel door AWV blijkt dat het veiligheidsrisico in de tunnel vandaag te hoog is. “Enerzijds gebeuren er veel ongelukken in de Beverentunnel en anderzijds is de infrastructuur er niet op voorzien om tunnelgebruikers een voldoende veilige vluchtomgeving te garanderen in geval van grote brand of ongelukken met explosieve of giftige stoffen. Ventilatie, vluchtgang en de riolering zijn niet voorzien op het vrijkomen van gevaarlijke vloeistoffen. Een zwaar incident kan naast de menselijke tol de tunnel bovendien permanent onbruikbaar maken en de continuïteit van de economische activiteit in de haven in het gedrang brengen.”

AWV verlaagt daarom de categorisering van de Beverentunnel van categorie A (alle transporten toegestaan) tot categorie D (beperking van het vervoer van de gevaarlijke goederen die een zeer grote ontploffing, een grote ontploffing, het vrijkomen van een belangrijke hoeveelheid giftige stoffen of een grote brand kunnen veroorzaken). Hiermee krijgt de tunnel dezelfde categorisering als bijvoorbeeld de Kennedytunnel.

Renovatie Beverentunnel op komst

AWV wil de Beverentunnel grondig renoveren en zo op middellange termijn alle ADR-transporten weer toelaten. “Daarvoor zijn wel ingrijpende werken nodig, om de tunnelconstructie te versterken wat betreft bestendigheid tegen brand- en ontploffingen, afvoer van gevaarlijke (vloei)stoffen, ventilatieconcept, vluchtconcept, …”

De werken moeten in 2022 kunnen starten. De uitvoering van de werken wordt geschat op zo’n twee jaar, zodat de tunnel vanaf 2024 terug optimaal kan gebruikt worden.