Gamen is zeer populair. De jaarlijkse gamingbeurs Gamescom in Keulen, lokte meer dan 350.000 gamefans. Consumenten geven tegenwoordig meer geld uit aan games dan aan muziek én films samen. Gamers zijn ook gevoelig voor technologische innovatie. De digitalisering van games en het toenemend belang van e-commerce hebben een sterke impact op de sector. Game Mania beseft dat als geen ander. De gamingspeciaalzaak bestaat nu 25 jaar en heeft oog voor die nieuwe evoluties.
25 jaar geleden opende de eerste Game Mania-winkel in Merksem. In 2006 kwam de groep terecht bij de Free Record Shop Holding. Game Mania overleefde later het faillissement van de entertainmentgroep en werd door zijn oorspronkelijke oprichters teruggekocht. CEO Kris Lenaerts: “Game Mania heeft in 2013 na de overname vooral de nadruk gelegd op het herstellen van vertrouwen. Een recente belangrijke realisatie is de opening van de nieuwe flagship store in Antwerpen.
In die nieuwe winkel krijgen events alle ruimte. Dat is meteen ook de reden waarom de winkel niet vol rekken met games staat. Een game store zonder games? Kris Lenaerts nuanceert: “Het aanbod is zelfs nét iets groter geworden, al valt dat niet zo op. Je vindt alles immers via een digitale oplossing. We merkten dat vooral jongere klanten vandaag in onze winkels de voorraad live checken via onze site om zo te beslissen wat ze mee naar huis nemen. Daarop bouwen we verder.”
De medewerkers, zelf allemaal gepassioneerde gamers, staan niet meer achter een toonbank. Ze wandelen gewoon rond in de ruimte en beschikken over compacte units met een groot scherm. Daar zoeken ze samen met de klant naar de juiste oplossing van hun gaming-problemen.