De winkel kadert binnen het trendsetter- en optichannelverhaal van De Gele Flamingo. Negentig procent van de shoppers komen namelijk langs voor hun eerste kind en zo is De Gele Flamingo in haar opzet geslaagd om meer ‘first-time-ouders’ te bereiken.
Eén jaar geleden opende De Gele Flamingo van Sophie Claes voor het eerst een fysieke Baby Concept Store in Zoersel, een uniek winkelconcept waarbij klanten in een levend Instagram-account binnenstappen, inspiratie opdoen, advies kunnen vragen en items direct aan hun geboortelijst kunnen toevoegen door een QR-code te scannen.
Het concept blijkt een enorm succes. De winkel valt ook in de smaak bij mensen die voor het eerst ouder worden. 90 procent van de shoppers komen namelijk langs voor hun eerste kind.
“Deze cijfers tonen aan dat ons concept werkt. We weten dat het soms niet gemakkelijk is om online grotere – en dus ook duurdere – stuks te kiezen, als je niet weet hoe het product er in het echt uitziet. Dat geldt zeker voor mensen die voor de eerste keer ouder worden”, legt Sophie Claes uit. “We merkten dat zij vaak geen idee hebben wat ze nodig hebben. Zij hebben nood aan een persoonlijke winkelervaring, waarbij iemand hen op weg kan helpen. Dankzij de fysieke concept store maken wij dat mogelijk.”
De uitbreiding van de webshop naar een ‘bakstenen’ winkel was niet evident en redelijk zeldzaam voor Belgische webshops. De winkel bevat niet alle 13.000 producten van de webshop, maar focust volledig op baby’s tot en met één jaar en geboortelijsten.
6,5 miljoen euro omzet
De Gele Flamingo is een sterk groeiende speler in het Belgische e-commercelandschap. De opening van de winkel was vorig jaar een nieuwe stap in het succesvolle groeitraject van De Gele Flamingo, in een jaar dat de ze een recordomzet van 6,5 miljoen euro draaide, naar een groter magazijn verhuisde en een Engelstalige versie van haar webwinkel gelanceerd heeft.
Volgend jaar viert De Gele Flamingo haar tiende verjaardag. “Ik blik met enorm veel trots terug op het traject dat ik met De Gele Flamingo heb afgelegd”, zegt Sophie Claes. “Ik ben gestart met een eigen kapitaal van 1.300 euro, maakte al na het eerste jaar winst en ben dat jaar na jaar blijven doen. De opening van de fysieke winkel en de lancering van de internationale webshop zijn twee mooie kersen op de taart.”