Volgens Van Rompuy heeft de evolutie vooral te maken met de e-commerce. Die kende in 2020 een enorme boost door de coronacrisis, wat zich ook vertaalde in een sterke stijging van het aantal klachten over webshops.
“Het afgelopen jaar zien we evenwel een flinke daling. Dat heeft vooral te maken met een normalisering van het commerciële leven. Toch merken we dat het aantal klachten nog steeds hoger ligt dan in de periode voor corona. Toen lag het jaarlijkse gemiddelde op 8.524.”
Recordaantal controles
Uit de cijfers blijkt ook dat de economische inspectie vorig jaar 6.436 controles heeft uitgevoerd op eigen initiatief. Een record, zo klinkt het. In 2020 was er nog sprake van 2.974 controles. Opvallend is dat bijna altijd gaat om controles bij binnenlandse webshops. “Dat is des te opmerkelijker als we zien dat de ontvangen klachten vooral over die buitenlandse webshops gaan”, aldus Van Rompuy.
“De economische inspectie kan niet rechtstreeks optreden bij webshops die in het buitenland gevestigd zijn. Gezien de huidige trend lijkt het aangewezen de afspraken hieromtrent te laten herbekijken.”