Forever 21 kiest voor Bergen op Zoom

foreverDe Amerikaanse kledingreus Forever 21 opent in het Nederlandse Bergen op Zoom een nieuw grootschalig distributiecentrum van 20.000 m2 voor het gehele Europese continent. Antwerpen vist daarbij naast het net. De Amerikanen hebben verscheidene Europese steden gescreend. De relatief lage prijzen voor commercieel vastgoed in Bergen op Zoom zouden doodrslaggevend geweest zijn.

Het nieuwe distributiecentrum van Forever 21 zal worden gebouwd op het bedrijventerrein Noordland in Bergen op Zoom nabij een nieuwe containerterminal. Eerder was een bedrijfsruimte gehuurd van 7800 m2, maar door de snelle groei moest een nieuw grootschalige distributiecenter worden ontwikkeld. Vandaag stelt het Amerikaanse bedrijf al 80 mensen tewerk. Het zullen er op termijn minstens 200 worden.

Forever 21 is een onvoorstelbaar sterk Amerikaans icoon. De keten werd in 1984 gesticht door de van afkomst Zuid-Koreaanse familie Chong in Los Angeles. Van daaruit ging het in verscheidene golfbewegingen over de hele Verenigde Staten vooraleer Forever 21 via Canada ook de internationale markten op ging. Het concern is vandaag de vijfde grootste distributieketen van Amerika en tekende in 2013 voor een omzet van 3,7 miljard dollar. Voor 2017 is 8 miljard dollar gebudgetteerd. Europa moet daarin een sterk aandeel hebben.

Inmiddels zijn al grote flagship stores geopend in Europese steden zoals Parijs, Brussel, München, Wenen en Antwerpen.

De bouw van het nieuwe Europees distributiecentrum zal in september 2014 starten, vraagt een investering van 25 miljoen euro en wordt in juli 2015 opgeleverd.

Forever 21 is sinds 1984 in de Verenigde Staten actief met trendy mode voor vrouwen en mannen en bijbehorende accessoires zoals schoenen, tassen, riemen en cosmetica in snelwisselende collecties, dagelijks nieuwe collecties tegen aantrekkelijke prijzen, voor een jong en trendgevoelig publiek.

De keten ontwikkelt zich snel en wil in Europa de concurrentie aan met bijvoorbeeld H&M. In het nieuwe Europese distributiecentrum zullen de gebruikelijke distributie werkzaamheden, maar vooral ook waarde toevoegende activiteiten worden uitgevoerd, zoals het uitpakken, sorteren, etiketteren, prijzen, inpakken, labelen en verzendklaar maken van de kleding en accessoires voor alle landen in Europa. Forever 21 is een van de snelst groeiende retail bedrijven in de wereld met een jaaromzet van meer dan 4,3 miljard euro in 2013.

Directeur Europe Rob Cuijpers van Forever 21 licht op de website “Wij Brabant” toe hoe het Amerikaanse concern tot zijn besluit is gekomen. “Onze ervaringen in termen van productiviteit en inzet van het personeel waren uiteindelijk – na een brede oriëntatie in West-Europa – doorslaggevend om de nieuwe, grootschalige distributielocatie in Bergen op Zoom te realiseren. De evidente kwaliteiten van Bergen op Zoom als logistiek knooppunt: aan het water, met eigen containerterminals, en in 2015 de A4 gekoppeld aan het gunstigere prijsniveau van grond en commercieel vastgoed waren de doorslaggevende factoren om voor Bergen op Zoom te kiezen. Voor het verschepen van e-commerce pakketen is Bergen op Zoom centraal gelegen in Europa, 30% van de Europese inwoners wonen binnen een straal van 500km”, verduidelijkt Cuijpers.