Culinaire belevenissen zijn vandaag uiterst populair. Dat zal wel voor een groot stuk met de inbreng van al die televisieprogramma’s te maken hebben. Het general management, de marketing en de commerciële uitbouw van die wereld zijn evenwel nog altijd structureel onvoldoende onderbouwd. Marc Waelbers en Wim Van Nuffel hebben daarom in Berchem hun eigen bedrijf Foodproof opgezet. “Wij willen voedingsbedrijven helpen in hun strategie en in de uitvoering ervan.”
Marc Waelbers en Wim Van Nuffel zijn al vele jaren actief in de commerciële begeleiding van voedingsbedrijven. Ze kennen die wereld als hun broekzak. “We moesten evenwel vaststellen dat de agencies die voedingsbedrijven willen begeleiden in hun strategie onvoldoende inspelen op de brede wereld die tussen de aanmaak van een nieuw voedingsproduct en de eindgebruiker ligt. Wij hebben het dan over de inkoopgroeperingen, de grossiers en de cateringbedrijven bv. Die mensen werden tot nog toe onvoldoende bediend. Het gaat ons dan bv. om frituren en restaurants. Die hebben wel degelijk hun belang bij de lancering van een nieuw product.”
Foodproof wil voedingsbedrijven in dit opzicht begeleiden en duidelijk maken waar er nood aan is op het vlak van general management, communicatie en marketing. “Maar dan gaat het ons niet enkel om grote langetermijnprojecten. We pakken net zo goed heel concrete dingen aan zoals de ombouw van een website in functie van nieuwe ontwikkelingen of de lancering van een nieuwe logo.”
Foodproof werd begin februari in de markt gezet en bouwt ondertussen zijn eigen netwerk uit. “Wij zijn onlangs lid geworden van Voka Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Wij werken in dit opzicht ook samen met andere specialisten en freelancers zoals websitebouwers. Op die manier kunnen we ons snel positioneren en opdrachten aannemen.”
Waelbers en Van Nuffel kunnen in dit opzicht een beroep doen op specialisten uit bedrijven als Vandemoortele, Alpro, Beckers, Alken Maes, Iglo, McCain e.a. die zowat de eigen community van Foodproof vormen. Die leveren Foodproof informatie en onderzoeksresultaten. “Wij gaan onze klanten evenwel geen dikke rapporten leveren waarin ze de probleemstelling uitgetekend zien. We gaan van onze kant een gestructureerde oplossing uitwerken en helpen bij de implmentatie ervan.”
Trends
Uit eten gaan is vandaag iets helemaal anders dan pakweg 20 jaar geleden. Foodproof geeft enkele trends aan:
* Op restaurant gaan wordt vandaag gezien als een beleving.
* Het gaat vooral om de authenticiteit: elk product heeft een eigen verhaal.
* De klanten willen natuurlijke zuivere producten.
* De sfeer van thuis moet volbaar zijn.
* Samen eten is belangrijk.
* Informatie bij de producten wordt sterk geapprecieerd.
* De maaltijd moet evenwichtig samengestelt zijn.
* Eten is een ontdekking.
* De keuze van drank is vaak bepalend en dan gaat het niet enkel om wijnen maar zelfs om koffie.