Finalisten eerste Vlaamse PhD Cup bekend

Dorien Schepers foto ©Kevin Faingnaert
Dorien Schepers foto ©Kevin Faingnaert

De ontknoping van de allereerste Vlaamse PhD Cup, een presentatiewedstrijd voor pas gedoctoreerde onderzoekers, nadert. De Vlaamse PhD Cup is een initiatief van Scriptie vzw in samenwerking met een aantal partners zoals het Fonds Ernest Solvay, Deloitte, Vlerick Business School, Canvas.

Jaarlijks worden in Vlaanderen ruim 1 600 doctoraten afgewerkt. Die studies vinden vlot hun weg naar wetenschappelijke publicaties, maar slechts een fractie komt het grote publiek ter ore. Via de Vlaamse PhD Cup wil Scriptie vzw daar verandering in brengen, door wetenschappers te stimuleren om met hun onderzoek naar buiten te treden.

Na een intensieve vierdaagse mediatraining namen 16 genomineerden het in de VRT-Marconi Studio tegen elkaar op. In drie minuten moesten ze de jury verbazen en overtuigen met hun doctoraatsonderzoek.

De jury bij de halve finale bestond uit Jan Hautekiet (Radio 1), Katleen Bracke (VRT Radionieuws), Ruud Hendrickx (taaladviseur VRT), Geertje Slangen (ReyersTAAL), Stijn Van Der Stockt (Eén – Iedereen Beroemd), prof. Evelien Smits (Jonge Academie) en Hans Van de Water (presentatiecoach The Floor is Yours).

De kandidaten werden door de jury beoordeeld op présence en hun presentaties op inhoud en helderheid. Er blijven nu nog 8 sterke finalisten over. Een van hen is van de Universiteit Antwerpen. Dorien Schepers, doctor in de medische wetenschappen, stelde haar presentatie “DNA onderzoek kan levensbedreigende aorta-verwijdingen voorspellen” voor.

Tijdens de finale op 28 september in het Paleis der Academiën in Brussel zal bekend gemaakt worden wie van de acht wetenschappers de allereerste Vlaamse PhD Cup wint.  De finale is live bij te wonen én via een livestream te volgen op canvas.be. Onder het alziend oog van de finalejury – Annelies Beck (Canvas), prof. Dave Sinardet (VUB), dr. Hetty Helsmoortel (UGent) en Guillaume Van der Stighelen – strijden de kandidaten voor de eerste prijs: een opleiding ter waarde van 10 000 euro aan de Vlerick Business School en de nodige media-aandacht.