Het hightechbedrijf Fifthplay heeft een nieuwe versie uitgebracht van het online community platform Nuvonet. Met Nuvonet kan iedereen een community oprichten en online verbonden zijn. Vanuit de community kan zowat alles georganiseerd worden. Van agenda’s raadplegen tot restaurants boeken en de website van de apotheker consulteren. Fifthplay richtte Nuvonet destijds op om de gemeenschap van Sint Niklaas dichter bijeen te brengen.
Fifthplay is als bedrijf gegroeid uit de Niko-groep in Sint Niklaas. Niko is groot geworden in de wereld van de stopcontacten en de lichtschakelaars. Het management van de groep heeft Fifthplay de middelen bezorgd om mee de digitalisering van de komende jaren uit te tekenen. Quadplay staat voor de vier technologische niveaus waarop we vandaag werken: internet, telefonie, mobiel en televisie. Nu komt daar nog een vijfde dimensie bovenop die als fifthplay aangeduid wordt.
“Wij werken vandaag op drie deelmarkten,” zegt managing director Kris van Daele. “We zitten op de energiemarkten waar we mee naar efficiëncy en flexibiliteit zoeken. Met plugins kun je via de Smart Energy Box je apparaten vanop afstand bedienen en bv. vanuit de supermarkt je vaatwasser laten draaien. Met onze slimme technologie spelen we in tweede instantie in op de zorgcomponent van onze vergrijzende samenleving. Thuiszorg kan weer betaalbaar worden indien onze ouderen langer zelfstandig zouden kunnen wonen en niet langer al op relatief jonge leeftijd naar het rusthuis trekken waar overigens een enorm capaciteitstekort dreigt.”
Met de uitbouw van de digitale stad werkt fifthplay op een derde deelmarkt waar de ontwikkelingen snel duidelijk worden. In Sint Niklaas is in dit opzicht het project Nuvonet opgestart. Diensten met een hoge frequentie zoals huisvuilophalingen staan mee op het platform en komen via een smart box de woonkamer binnen. Op Nuvoet kunnen de inwoners van Sint Niklaas bv. zien wanneer het grof huisvuil opgehaald wordt. Nuvonet is een pilootproject dat onderhand heel veel positieve commentaren mee kreeg. Zeker ook omdat bv. het e-commercegedeelte heel veel succes kent. Bakkers, kruideniers of beenhouwers kunnen via Nuvonet hun waren aanbieden. bpost zorgt voor de distributie. “Vandaag kunnen de individuele zelfstandigen weer een heuse concurrent worden van de grote ketens.”
De nieuwe versie van Nuvonet die onlangs gelanceerd werd maakt het voor de uitbater van de community mogelijk om te communiceren met de gebruikers en hij kan ook beslissen welke functies handig kunnen zijn voor de community. Aan Nuvonet kunnen bovendien ook externe applicaties gekoppeld worden. Op die manier kan Nuvonet ook internationaal gaan.
Merkwaardig: Nuvonet voorziet tevens een soort feemium model waarbij utility providers of andere dienstverleners hun online oplossingen kunnen integreren en via het platform aanbieden. Handelaars en dienstverleners kunnen zich aansluiten op de Nuvonet-webshop. Met behulp van Bubble Post of B-post kunnen bestellingen aan huis geleverd worden.
Fifthplay is ondertussen aan een verdere doorbraak in het buitenland toe. In Nederland, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. “Wij zijn nu zelfs aan de slag in de Duitse stad Wuppertal. In de Nederlandse provincie Zeeland werken wij op een project dat slimme meters inschakelt, thermometers en zonnepanelen. De digitale gemeenschap krijgt vorm.”
Het bedrijf geeft geen omzetcijfers vrij. “Die zijn geconsolideerd binnen de Niko Groep. Winst is niet de grootste prioriteit van een technologiebedrijf. Maar dat komt wel. Onze familieholding denkt gelukkig niet elk kwartaal aan het volgende. Wij werken met een horizon van vijf tot tien jaar.”
Fifthplay verhuisde onlangs van Berchem naar Antwerpen.
“Wij hebben een echt wonderteam”, zegt managing director Kris van Daele nog. “Dat komt uiteraard omdat wij heel hoge eisen stellen ten aanzien van ons personeel. Wie mee de nieuwste technologische ontwikkelingen wil aansturen mag geen middelmaat zijn. Wij moeten de besten zijn.”