Fietsen voor je leven

fietsen

Fietsen zit in de lift. Laten we meteen beginnen met een open deur in te trappen. Het is voldoende om zelf even het rijwiel te bestijgen en om, ik zeg maar wat, op een zomerse dag van Mortsel naar Antwerpen centrum te fietsen. Ik heb het zelf pas nog gedaan. je komt hele hordes fietsers tegen in alle mogelijke maten en gewichten. Van de supersnelle e-bikes, die snelheden kunnen maken tot 45 km/uur tot de gezapig shoppende dame die, behangen met boodschappentassen, van de markt naar huis peddelt. En alles daar tussenin. Vergeten we ook de sportieve fietsers niet die, op een koersfiets, al dan niet een Merckx, op zondagvoormiddag met hele hordes de buitenwegen berijden, ‘onveilig maken’ zullen sommigen zeggen. Die recreatieve fietser kennen we al lang. Die sluit nauw aan bij de fitness- en sportrage die toch al enkele decennia Vlaanderen in zijn greep heeft. Heel nieuw is de ‘beroepsfietser’ die de fiets gebruikt voor zijn woon-werkverkeer en voor zijn normale verplaatsingen, waar hij of zij vroeger de auto voor gebruikte. In deze categorie vinden we ook de jonge gezinnen die de ‘bakfiets’ gebruiken om de kinderen naar school te brengen of om boodschappen mee te doen. Nog niet zo lang geleden was die bakfiets het voorwerp van hoon uit een bepaalde politieke kant. Want de bakfiets werd vereenzelvigd met een bepaald soort ‘groen gedachtegoed’, dat bijvoorbeeld nogal aanwezig is in de omgeving van de Antwerpse wijk Zurenborg. En als allerlaatste trend vinden we hier de ‘leasefietsen’. Sommige bedrijven gaan hun werknemers een fiets ter beschikking stellen in plaats van een lease-auto, allemaal met het oog op mobiliteit natuurlijk.

De industrie is op al deze trends gesprongen met veel enthousiasme. In Vlaanderen zijn een aantal ‘fietsconcerns’ ontstaan om al die oude en nieuwe fietsers te bedienen. Er is Fiets!, dat aan een stille opmars bezig is, er is iBike, er is Mintjens uit ’s Gravenwezel en nog andere, die bezig zijn een netwerk van fietswinkels met bijbehorende dienstverlening uit te bouwen.  ‘Made in Antwerpen gaat de volgende dagen dieper in op het fietsfenomeen en de nieuwste trends, die ook een stad als Antwerpen niet onberoerd laten.