Het conflict om Katoen Natie dreigt verder te escaleren. De topman van het Antwerpse havenbedrijf, Fernand Huts dreigt ermee een ingebrekestelling te sturen naar de Belgische staat. Ook zal hij 211 miljoen euro aan geplande investeringen in Antwerpen bij voorkeur in Frankrijk uitvoeren.
Net voor de vakantie brak een dispuut uit tussen de vakbonden en Katoen Natie om de inzet van “niet-havenarbeiders” bij de dochteronderneming van Katoen Natie, Logisport aan het Vrasenedok. De vakbonden houden het erbij dat de zogenaamde wet-Major de inzet van niet-havenarbeiders in de haven en dus ook bij Logisport verbiedt. Fernand Huts houdt het erbij dat bedienden bij Logisport wel degelijk aan orderpicking mogen doen voor e-commercebedrijven en dat die werkzaamheden helemaal niets met havenarbeid te maken hebben. Volgens Huts is havenarbeid ook cultureel geïnspireerd. Havenarbeiders verrichten volgens hem grof werk terwijl logistieke taken zoals orderpicking voor e-commerce meer finesse vergen.
Na het uitbreken van een staking is de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid even tussenbeide gekomen. Afgevaardigden van het ministerie van minister van Werk, Monica De Coninck voerden een inspectie uit. Huts zou volgens de vaststellingen wel in orde geweest zijn met de werkvergunningen van buitenlandse werknemers maar zou bij Logisport wel degelijk havenarbeiders hebben moeten inzetten. Waarbij het vakbondsfront van ACLVB, ACV-Transcom en BBTK grotendeels het gelijk aan zijn kant kreeg. De werknemers bij Logisport zouden dan ook wel degelijk tot de bevoegdheid behoren van het paritair comité 301. Het werk bij Logisport zou dan ook onder de definitie vallen van havenarbeid zoals vastgelegd door het KB van 12 januari 1973, de zogenaamde wet-Major.
Huts legt zich daar echter niet bij neer. “We begrijpen gewoon niet dat de FOD Werkgelevenheid de activiteiten bij Logisport als havenarbeid kwalificeert,” zei hij tijdens een bijeengeroepen persconferentie in Antwerpen. Volgens hem zijn er nog verschillende andere bedrijven die in de haven van Antwerpen wel degelijk ook aan orderpicking doen zonder daarbij havenarbeiders in te zetten. Huts verwees daarbij uitdrukkelijk naar oa. bpost en Honda. “Dit is een zeer verwarrende situatie,” zei Huts.
“Maar omdat de bedrijven Katoen Natie Terminals, Logisport en ABES schade lijden door de foute adviezen van de Belgische overheid zullen de drie bedrijven een ingebrekestelling sturen aan de Belgische staat,” zei Huts formeel. Hij sprak de hoop uit dat de betrokken instanties hun mening alsnog zullen herzien maar stelde anderzijds klaar te zijn om zich voor de rechtbank te verdedigen.
Tijdens de persconferentie ging Huts overigens nog een stap verder. Als hij effectief geen bedienden mag inzetten voor logistieke activiteiten in de haven zal hij voor 211 miljoen euro aan investeringen die al gepland waren in de haven van Antwerpen doorschuiven naar Frankrijk. Dat zou enkele honderden jobs kunnen kosten. “Ik kan met de huidige rechtsonzekerheid niet meer werken”, betoogde hij.
Van Peel
De Antwerpse havenschepen Marc Van Peel betreurt de verdere escalatie in het conflict. Ook het proces tegen de overheid vindt hij een pijnlijke ontwikkeling. “Een proces heeft nog maar zelden een probleem opgelost,” zegt hij.