Feestdagenkalender drijft ondernemers vaak tot wanhoop

feestdag

Het internet staat bol van de blogs, vakliteratuur en waarschuwingen over bedrijfsrisico’s. Van wisselkoersproblemen, betaalgedrag, fraude tot politieke risico’s: voor elk gevaar een lijst met tips hoe ermee om te gaan. Eén risico wordt echter vaak over het hoofd gezien: de disruptieve gevolgen van (onverwachte) vakantieperiodes en officiële feestdagen,  stelt Eric De Clercq, business developer bij handelsinformatiekantoor Graydon Belgium.

De kerstdagen zijn overal ter wereld een gezellige tijd, maar ondernemers weten al langer dat met deze periode ook heel wat stress gepaard gaat. Veel bedrijven sluiten hun deuren voor een jaarlijkse vakantie, wat veelal leidt tot leveranciers die hun deadlines missen of klanten die te laat betalen.

Toegegeven, Kerstmis wordt maar één keer per jaar gevierd. Bedrijven in België, Nederland of het Verenigd Koninkrijk weten ondertussen hoe ze deze periode, en de vertragingen die ermee gepaard gaan, het beste kunnen doorkomen. Maar voor bedrijven die internationaal werken – en dat zijn er steeds meer – is de realiteit anders. Elk land heeft zijn eigen feestcultuur, waardoor er voor hen geen einde komt aan de continue opeenvolging van religieuze feesten, vakantieperiodes en nationale feestdagen. Dit zijn periodes die hun dagdagelijkse activiteiten steeds opnieuw gevoelig verstoren, stelt Eric De Clercq bij Graydon Belgium in Berchem.

Neem bijvoorbeeld Rusland. Kerstmis wordt er traditioneel gevierd op 7 januari, een officiële feestdag. Ook de twee dagen voor én na Kerst zijn er officiële feestdagen. Maar dat is slechts het begin. Hoewel 25 december geen officiële vakantiedag is, wordt de dag door de meeste Russen wel zo aanzien. De meeste van hen maken meteen de brug naar de volgende officiële feestdag, 1 januari.

Kan u nog volgen? Goed, want er volgt nog meer. 2 januari is óók een officiële vakantiedag in Rusland. En wanneer 7 januari dan uiteindelijk is aangebroken, nemen de meeste Russen nog een paar extra dagen verlof – waarschijnlijk om te bekomen van de feestperiode.

Wie samenwerkt met leveranciers of klanten heeft in Rusland, doet er dus goed aan om in deze periode goede afspraken te maken over de vakanties van personeel op sleutelposities en te anticiperen op eventuele problemen.

En wat met die andere grote opkomende markt, China? Het grootste (en langste) feest is Chinees Nieuwjaar, dat elk jaar ergens tussen 21 januari en 20 februari valt. Na Nieuwjaar volgt een vakantieperiode van 14 dagen, afgesloten door het Lantaarnfeest, traditioneel gevierd op de 15de dag van het nieuwe jaar van de Chinese kalender.

Een periode om rekening mee te houden dus, al kunnen ondernemers die zakendoen met China wel opgelucht ademhalen: het vijftien dagen durende feest wordt door lokale bedrijven zelden aanzien als officiële vakantieperiode. Let wel, de drie eerste dagen van het Chinese nieuwe jaar zijn wél officiële feestdagen. Meestal werken de Chinezen het weekend voor Nieuwjaar, waardoor ze na de feestdag zeven dagen onafgebroken vakantie kunnen nemen. En om het helemaal complex te maken: in de Verenigde Staten, thuisland van ongeveer 2,7 miljoen Chinese Amerikanen, nemen feestvierders meestal wél de volledige 15 dagen vakantie.

Je kunt zo eindeloos doorgaan. Het hindoeïstische Diwali, oftewel feest van de duizend lichtjes, en het islamitische Id-al-Fitr, het suikerfeest aan het einde van de Ramadan, worden wereldwijd door miljoenen mensen gevierd. Ook Hanukkah in Israël, Thanksgiving in de Verenigde Staten en Dia de los Muertos (Dag van de Doden) in Mexico hebben allemaal een grote impact op het werkritme en de normale gang van zaken in de lokale ondernemerswereld. Net zoals u beter niet probeert af te spreken met mogelijke zakenpartners in Ierland op 17 maart (Saint Patrick’s Day) of een Frans bedrijf tracht te contacteren in Augustus.

Er is geen manier om alle feestdagen, tradities en vakantieperiodes te omzeilen als u internationaal zakendoet. Kan u het vakantierisico dan helemaal niet beperken? Zeker wel. Research, research en nog eens research. Zorg steeds dat u goed op de hoogte bent van de lokale tradities en gewoontes omtrent vakantie van uw internationale zakenpartners. Door goed te plannen, kan u vervolgens het verstorend effect van al deze feesten minimaliseren.

Het klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Veel bedrijven kennen bijvoorbeeld wel de grote vakantieperiodes van hun businesspartners, maar vergeten rekening te houden met kleine officiële feestdagen. Nochtans kan één enkele dag van onverwachte sluiting bij een leverancier of klant al een grote negatieve impact hebben op uw bedrijf. Voorkomen is in deze dus meer dan ooit beter dan genezen.