Tijdens het tweede kwartaal van 2015 werden in het Belgische bedrijfsleven 66,91% van de facturen op tijd betaald. Dat blijkt uit de nieuwe studie betaalgedrag van bedrijfsinformatiespecialist Graydon uit Berchem. Dit percentage is het hoogste cijfer voor een tweede kwartaal sinds het uitbreken van de economische crisis in 2008. Toch wordt ook nog 1 factuur op 10 later dan 90 dagen of helemaal niet betaald. Alleen door een goede screening van het betalingsgedrag en de financiële situatie van zakenpartners kan dit soort van ‘aanslagen op de liquiditeit’ worden vermeden.
Eric Van den Broele bij Graydon: “Hoewel de fundamentele trend in het betaalgedrag in België positief is, noteren we in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015 een terugval van de betaalindex van 105,6 naar 102,5. Dit is echter een jaarlijks weerkerend fenomeen: we merken sinds het uitbreken van de crisis in 2008 een cyclische evolutie waarbij elk tweede kwartaal een dip vertoont.”
De terugval die wordt gemeten tussen de eerste twee kwartalen (-3,1 indexpunten), ligt dit jaar wel iets hoger dan andere jaren (-1,2 indexpunten in 2014, -1,5 in 2013 en -1,2 in 2012). Dit is vooral te wijten aan de sterke dalingen van het betaalgedrag in Brussel. Daar ging de betaalindex er tussen kwartaal 1 en kwartaal 2 van 2015 met 3,88 punten op achteruit. Ter vergelijking: in Vlaanderen en Wallonië bedroeg de terugval respectievelijk -2,6 en -1,04 indexpunten.
Van den Broele: “Een verklaring voor de sterke daling in Brussel is dat daar veel bedrijven gevestigd zijn die bijzonder gevoelig zijn aan de internationale economische evolutie. Zo zien we bijvoorbeeld een verslechterd betaalgedrag bij bedrijven die actief zijn in financiële leasing en banken maar ook bij sterk internationaal gerichte high tech ondernemingen. De twijfel van de afgelopen maanden met betrekking tot de Grieks-Europese situatie is hiervoor een mogelijke verklaring.”
FOD Justitie zakt dieper weg
Graydon onderzocht ook het betaalgedrag op overheidsniveau. Daarbij valt op dat heel wat Federale Overheidsdiensten beter zijn gaan betalen. Bij de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg werd in het eerste kwartaal 2015 slechts 78% van de facturen tijdig betaald. Tijdens het tweede kwartaal steeg dit tot 97%. Ook op de diensten van de Eerste minister, die in het eerste kwartaal 2015 nog 75% van de door het Belgische bedrijfsleven toegestuurde facturen binnen de afgesproken termijnen betaalde, evolueert dit nu naar 86%.
Tegelijkertijd valt de verdere verslechtering in het betaalgedrag van de FOD Justitie op. Daar werden tijdens het tweede kwartaal van dit jaar slechts 36% van de facturen op tijd betaald. Tijdens het eerste semester bedroeg dit percentage nog 44%. Ook het aantal wanbetalingen door het FOD Justitie is toegenomen. Bijna 40% van de facturen werden meer dan 90 dagen te laat betaald.
Graydon biedt informatieoplossingen op het gebied van Credit Management, Risk and Compliance en Marketing Informatie. Met deze diensten helpt Graydon bedrijven toegang te verkrijgen tot kapitaal, kennis op te bouwen ter versteviging van hun concurrentiepositie en te voldoen aan de groeiende vraag naar transparantie. Graydon bouwt op een netwerk van 130 internationale databases in 100 landen met hierin informatie over meer dan 90 miljoen bedrijven. Al meer dan 125 jaar verwerken Graydon’s informatiespecialisten de up-to-date financiële, commerciële en transactiegerelateerde bedrijfsinformatie tot innovatie en betrouwbare informatieoplossingen