Het personeel van de noodcentrale trok via de pers al meermaals aan de alarmbel door de hevige werkdruk. De reden? Een groot personeelstekort. Op een kader van 35 operationele personeelsleden komt de noodcentrale negen mensen tekort. Maar nu is er eindelijk wat licht aan het einde van de tunnel.
Begin mei maakte minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) al bekend dat er extra budget zou worden vrijgemaakt voor versterking. Nu komen die werkkrachten er ook in Antwerpen. “Zeven nieuwe werkkrachten hebben toegezegd om op 1 september te beginnen aan de basisopleiding”, bevestigt Erwin Hertens, directeur van de 112. Die duurt zes maanden, waarvan zes weken theorie.
Daarnaast worden er bijkomende werkkrachten gezocht. Hiervoor zal een nieuwe selectieprocedure worden opgestart. “We zoeken nog twee operatoren voor de noodcentrale 112 en vijftien nieuwe operatoren voor 1733, het oproepnummer voor de dokter van wacht. Een nieuwe procedure via het selectiebureau van de federale overheid wordt opgestart. Na hun opleiding worden ze zowel voor de afhandeling van oproepen op het nummer 112 als op het nummer 1733 ingezet”, zegt Hertens.
“Zeven is veel te weinig”
Net die huisartsenwachtpost zorgt voor wrevel bij een deel van de operatoren. Waar de ene telefoon over een levensbedreigende situatie gaat, kan het zomaar zijn dat de volgende beller klaagt over pakweg drie dagen hoofdpijn. “Tegenwoordig bellen mensen zelfs voor tandpijn of een waterlek”, zegt Kris Astle, medewerker van de noodcentrale, helaas niet met een boutade.
“Ik ben wellicht een van de weinigen die nog niet thuis hebben gezeten met een burn-out”, gaat Astle verder. “We zijn compleet onderbemand. Ik heb zelf mijn verlof geannuleerd omdat we anders niet eens aan de helft van het minimumaantal operatoren kwamen. Sinds ze 1733 hebben toegevoegd, is het alleen maar erger geworden.”
Astle stelt dat zeven nieuwe werkkrachten onvoldoende zijn – hij is zelfs sceptisch over hun komst. “Er is ons de afgelopen jaren al zo veel beloofd. En tegen dat die zeven nieuwe collega’s kunnen starten, zullen er waarschijnlijk evenveel alweer gestopt zijn. Het personeelstekort heeft een toxische cocktail gecreëerd op de werkvloer. Ik help graag mensen, maar zo lukt het niet meer. Het heeft zelfs een negatieve invloed op mijn privéleven, waardoor ik beslist heb een loopbaanonderbreking te nemen.”
Problemen onderscheiden
Erwin Hertens heeft begrip voor de kritiek, maar vindt de combinatie 112-1733 allesbehalve problematisch. “Integendeel, het is zelfs een erkenning voor de professionaliteit van de operatoren dat ze de acute problemen kunnen onderscheiden van de rest. Ik sprak al met verschillende operatoren die in het begin wantrouwig stonden tegenover die nieuwe werking, maar de situatie intussen als zeer positief ervaren”, zegt hij.
“Via 1733 komen namelijk ook oproepen binnen die op het eerste gezicht niet levensbedreigend blijken, maar dat wel zijn. Ook die mensen moeten zo snel mogelijk de juiste hulp krijgen. Maar het spreekt voor zich dat oproepen via 112 altijd prioriteit krijgen op die van 1733”, stelt Hertens.
Dat het zo moeilijk is om nieuw personeel te vinden, blijft wel een pijnpunt. Dat heeft volgens Hertens verschillende verklaringen. “Wellicht het moeilijkste aan de job is dat alles via de telefoon gebeurt. Je moet de juiste vragen stellen om de situatie zo goed mogelijk van op afstand te kunnen inschatten. Als operator heb je een zeer groot aandeel in noodhulp, want je bent het eerste aanspreekpunt. Het is een moeilijke, maar tegelijkertijd prachtige job.”
112? 1733?
Het internationale noodnummer 112 kun je dag en nacht gratis bellen. Je komt dan rechtstreeks bij de brandweer of een ambulancedienst terecht. Voor dringende politiehulp kun je ook 101 bellen.
1733 is een centraal nummer dat bedoeld is voor niet-dringende medische hulp in het weekend of op feestdagen. Dit nummer wordt gekoppeld aan de lokale wachtdiensten.